Boldog ÚJÉVET kívánok minden modellező társamnak!
Ebben a témában nagyon megoszlanak a vélemények, én szintén a személyes tapasztalataimat írom meg, kérem ezért senki ne támadjon meg. Megosztanám azokat a dolgokat és módszereket amik nekem teljesen beváltak a modellezésben. A hazánkban kapható modellek nikkel illetve lítium akkumulátorokkal vannak szerelve. A két akku típust azonban nagyon szét kell választanunk amikor a töltésről vagy gondozásról beszélünk. Most főként inkább a lipo-ról lesz a nikkel akkukat (most) nem szeretném kivesézni.
Merítés

Tapasztalataim alapján én a helikoptereimmel 3-5 perceket repültem, ez persze mindig függ a gép igénybevételétől is. Helikopterek esetén az átlagos repülési idő 4 percre álltható be, ilyenkor a gép akkuja még biztosan nem károsodik, normál használat esetén. 3D repülés esetén már modosulhat ez az idő 3 percre is.
Töltés
A lipo akkuk töltésére is nagyobb figyelmet kell szentelnünk. Nem érdemes az akkukat közvetlen a merítés után azonnal töltőre tenni, érdemes várni pár percet amíg az akku kihül. Amennyiben gyári, egyszerű töltőt kaptunk a modellünkhőz akkor arra csatalkoztatva a töltő tudni fogja mi a dolga, töltés után levesszük az akkut és már használhatjuk is.
Viszont, ha ugynevezett okostöltőt használunk akkor több dologra is figyelni kell.
- ki kell választani a töltőn, hogy milyen akkut töltünk pontosan, nimh, nicd, lipo, life stb.
- ezután be kell állítani, hogy a kiválsztott akkut milyen módon szeretnénk tölteni, gyors, normál, merítés vagy balancer töltés, esetleg tárolási töltés. Én szinte minden alkalmommal minden 1 cellánál nagyobb akkumat balaceres töltéssel töltöttem, mivel így minden cellát egyesével ponotsan ugyanúgy tölt fel. Ez a módszer kicsivel tovább tart mint a többi, de jelentősen növelhető vele akkunk élettartama.
- be kell állítanunk az akku feszültségét 1,2,3,4 cella stb.
- illetve töltés áramerősségét ami nagyban függ a tölteni kívánt akkumulátortól. Vegyünk most példának egy átlagos 3 cellás repülő/helikopter akkut.
3 cella tehát 11.1V névleges feszültségű, teljesen feltöltve viszont 12,6V. Kapacitása 2200mAh 30C-vel. A hosszú élet reményében a lipo akkukat 1C-vel töltjük ami jelen példa szerint 2200mAh, tehát a töltőnkön 2,2 Ampert állíthatunk be. Egy 5000mAh-es akkumulátort viszont már tölthetnénk akár 5 Amperrel is.
Én a legtöbb akkum esetében így jártam el, és szerencsére nem is volt sok selejtem...
Tárolás
Repülni mindig frissen töltött akkuval menjünk! Ez az egyik legfontosabb alapszabály. Amennyire csak lehetséges a repülés előtt töltsük fel teljesen a használni kvánt akkukat. A lipo akkukat nem érdemes teljesen feltöltött vagy merített állapotban tárolni, minden alkalommal merítsük/töltsük őket a tárolási 3,8 V/cella feszültségre. Másik fontos dolog az akku tárolási hőmérséklete. Többen vannak akik a lipo akkukat a hűtőben tartják ezzel is minimálisra csökkentve az önkisülés lehetőségét. Én nem tartottam hűtőben az akkuimat, mondjuk a házon belül azért mindig egy hűvösebb szobában helyeztem el. Ezekkel a feltételekkel elkerülhetjük, hogy egy hosszabb tárolás után az akkuk tönkremenjenek.
Remélem ezzel mindenkinek tudok segíteni, akinek kétségei vannak a lipo akkukkal kapcsolatban.
Következő bejegyzésben a lipo felépítését és az akkun feltüntetett "fura" számokat fogom megmagyarázni...
ÜDV! Rég jártam erre, jó téma az akksi, van vele tapasztalat. Ahogy írod is a tárolási töltést és a frissen töltött akkuval repülés, ez a legjobb, annyi, hogy a mostani akksikat már azért lehet sok C-vel tölteni(4-5 esetleg akár egyeseket már 10C-vel is) Élettartam és energia leadás szempontjából legjobb a tölt-repül üzem, felesleges sok akkumlátort bevásárolni elég 2-3 db, a többi akksi költségét meg be lehet fektetni a terepen való töltéshez való berendezkedésbe. Erős tápegység, jó és megfelelő teljesítményű töltő, aggregátor. Tölt-repül üzemben amennyivel lehet tölteni az akksit annyival mehet, 2 db 6s 5000mAh akksit 10-15 perc alatt feltöltve, párhuzamosan kötve pl....Nem kell várni akku kihűlésére legalábbis nem szoktunk,gépből ki töltőre és már töltjük is, sőt a tapasztalat azt mutatja hogy a legjobb ha végig üzemi hőmérsékleten van. 1C-s Lipo töltés már a múlté...és ahogy említettem 2-3 pakk akksival egész nap lehet repülni. Némi hátrány, hogy nem olcsó erre berendezkedni, de az akksik azt mutatják, hogy így bírják a legtöbb ciklust öregedés jele nélkül.Slussz poén, hogy érezni a különbséget egy frissen feltöltött meleg akksi és egy otthon pár órája feltöltött között...
VálaszTörlésSzia Tomek!
VálaszTörlésSajnos én is elég régen jártam itt, de azért igyekszem írogatni :)
Köszönöm a hozzászólást, ha megengeded akkor bele is tenném a következő bejegyzésbe.