2020. december 22., kedd

Helikopteres szótár - A helikopter

A helikopterek felszereltsége és az egyes kapható modellek közti különbségek kerülnek itt felsorolásra. Sokan eltévednek a kis hárombetűs rövidítések világában, BNF, RTF, DFC, FBL... Mit jelentenek ezek a kifejezések??? Az egyik legfontosabb információt az adott helikopterről. Például, ha egy kezdő vásárol egy KIT-et, biztosan nem fog neki örülni amikor otthon kinyitja a dobozát és repülne szeretne vele.

KIT: az egyik legizgalmasabb kiadás, főleg a fél profi szinttől érhetőek el KIT-ben a gépek, mivel ezek a gépek darabokban vannak a dobozukban, nulláról teljesen fel kell építeni őket. Elektronika nincs benne, de gyártója válogatja, valaki ad hozzá egy motort, valaki esetleg szabályzót, mások esetleg mind a  kettőt mellékelik a csomaghoz. Illetve van az ALIGN-nak a Super Combo sorozata amikor a gépet darabokban kapod, viszont mellékelik a teljes gyári elektronikát is, ez mellé már csak egy rádió, vevő meg az akkuk kellenek.

BNF: a bind-and-fly gépek arról ismerhetőek meg (főleg kisebb kategóriákra jellemző), hogy távirányítót nem adnak hozzá, viszont egy teljesen repkész gépet kapunk akkuval, esetenként pár pótalkatrésszel. Példaként a Blade amerikai cég mikro helikoptereit tudom felhozni, melyek szinte mindegyike BNF verzióban vásárolható meg. Egyes típusoknál csak a gépet adják, akkuk illetve alkatrészek nélkül, a V911-et is lehet ilyen BNF verzióban kapni. Ez akkor nagyon hasznos lehet, ha esetleg kipróbálod milyen magasra is repül a kis géped és véletlen elhagyod, akkor jól jöhet egy olcsó BNF verzió.

RTF: a kezdők számára leginkább könnyű választás a ready-to-fly gépek, mivel ezekhez mindent adnak ami a működtetéshez kell, gép komplett elektronikával, 1-2 akku, pár pótalkatrész és a távirányító. A legtöbb játék helikopter is RTF verzió hiszen dobozából kivéve azonnal használható.

Flybar/FB: hilleres helikoptereket jelenti amelyeknek a főlapátokra merőlegesen helyezkedik el a hiller tengely ami a stabilizálásért felelős a rendszerben. Csak egytengelyes gyro-val vannak szerelve ami a faroktartásért felelős.

A hilleres fej felépítését tökéletesen szemlélteti a fenti kép, a hiller tengely a fekete vonal mentén helyezkedik el.

Az egyik legkedveltebb és talán a helis közösség által is legjobbnak tartott gyro a Futaba GY401. Beállítása nagyon egyszerű és jó beállítás esetén kiváló faroktartást biztosít a gépnek, 3D repülésre is alkalmas minden helyzetben jól fogja tartani a gépet. Nem mehetünk el a többi kiváló márka mellett sem szó nélkül, ilyen például az Align GP750 és a GP780 is vagy egy harmadik gyártó szintén nagyon jó gyroja a Logictech LTG-2100. Amennyiben valaki hilleres gépet választ párjának, ajánlott a fent felsorolt vezérlőkből választani.





Flybarless/FBL: hiller nélküli gépek, nincs hiller tengely, a fej szerkezete is sokkal egyszerűbb, kevesebb alkatrészből áll. Itt viszont kihagyhatatlan a 3 tengelyes repülés stabilizáló, mai nevén az FBL rendszer. Szintén egy gyro, ahogy a hillersnél a farok gyro, de itt ez három tengely mentén való elmozdulást érzékel ezért képes a gépet a levegőben nagyon stabilan tartani. Ebben a rendszerben az összes szervó rá van kötve az FBL rendszerre.

Hiller nélküli fej jóval kevesebb alkatrésszel.

DFC: direct flight control azaz közvetlen repülés vezérlés, ami annyit tesz, hogy a fejen még könnyítettek egy keveset, és a fej a rövidebb főtengely miatt, közelebb lett a gép tömegközéppontjához ezáltal a DFC gépek jóval fürgébbek, mozgékonyabbak.

A ma kapható legkorszerűbb fej a DFC, csak a legszükségesebb alkatrészeket tartalmazza.



9 megjegyzés:

  1. Jha a legkörszerűbb, és mégis megyünk vissza az fbl fejek felé pl :D

    VálaszTörlés
  2. Ne is mondd... Én most 4 éves FBL pályafutás után vettem egy hilleres gépet ;) Szokni kell az irányítást de hamar rá lehet kattani!

    VálaszTörlés
  3. SZiasztok! Igen mennek vissza az FBL felé, nem véletlen. DFC fej nem teljesen jó konstrukció, sokaknak túl szögletes a repülése, ezen kívül a fő ok amiről tudok az a kialakítása révén a geometria torzulása extrém esetekben.Röviden ugye a damperben mozog a kereszt tengely terhelésre, kereszt tengely forgáspontjának a rotorközép közepénél kéne lennie. Na a DFC merev linkje miatt, fixen csatlakozik a befogóhoz, ezért a forgáspont elmegy le az imbolygó gömbjére, ezért tud torzulni a fej.
    Itt egy videó róla hátha érthetőbb: https://www.youtube.com/watch?v=r9XAPvYUXq4

    VálaszTörlés
  4. Jó kis blog, de fogalmazhatnál szabatosabban,nagyobb körültekintéssel, hogy aki elolvassa, ne legyen félrevezetve. pl.:
    - a hillertengely nem merőleges a főrotor síkra, csak a főrotorhoz képest van 90 fokkel előbbre, de a síkjuk párhuzamos.
    - a hilleres gépeknél az align girokat a kiválókhoz sorolni...hát nem tudom. Mindenki, akinek volt ilyen, tudja, hogy az align ESC-k és girok terén nem éppen erős. Ellenben nem említed meg a Spartan-t, ami a girok etalonja. (Nem én mondom, mindenki tudja)
    - tengelyek felé nem mozdul semmi. Tengely mentén mozgunk, vagy tengely körül forgunk.

    Tényleg nem kötekedés, de ha már csinálsz egy ilyen blogot, akkor az legyen pontos. Tessék használni a műszaki nyelvet.

    Üdv
    Roland

    VálaszTörlés
  5. Szia Roland!
    Köszönöm az építő kritikát pont ezt vártam már... Mert én is ember vagyok hibázhatok, sosem bánom ha valaki kijavít :)
    Javítani fogom a leírást tényleg nagyon köszönöm, hogy figyelmeztettél. A Spartan gyro-ról pedig azért nem írtam mert sajnos nem volt hozzá szerencsém, csak saját tapasztalatokat írok le. Egyébként ha erről a gyroról vannak emlékeid szívesen veszem ha megírod és feltesszük a blogra...

    VálaszTörlés
  6. Mondjuk ha már DFC én éppen ezért ezt tartom az egyik legjobb konstrukciónak: https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/63814s1%281%29.jpg
    Az átlós kar miatt a csapágyon és a karon az erőhatások jobban kijönnek és közvetlenül a gömbfejre adódik át, kevésbé terhelve a csapágyakat. Éppen ezért a gömbfejre sem oldalról csatlakozik, hanem szemből. Az oldalról csatlakozós gömbfejek (különösen az olcsóbbak) letörhetnek a terhelés miatt. A DFC-vel szembeni kritika jogos. Nem optimális a konstrukció, a sima FBL az. Viszont az egyszerűbb szerkezet, rövidebb tengely azért hordoz előnyöket is. Bár én nem a súlypontot említeném mert nekem aztán teljesen mindegy az én tudásomhoz, de a rövidebb tengely merevebb is, kompaktabb a szerkezet, a kevesebb alkatrész miatt közvetlenebb az irányítás. Na meg ami a legjobb, hogy kevesebb az alkatrész :) hiller ugyan szexi, de ha repülni akar az ember, akkor szerintem az egyerűség nagy előny.

    VálaszTörlés
  7. Szerintem egy blog a saját élményeink beszámolójáról szól és nem feltétlenül a szabatosságról, bár a felvetéseket azért természetesen lehet javítani :)

    VálaszTörlés
  8. Szia!
    Marha jó amit csinálsz, csak így tovább! Csatlakozom az előttem szólóhoz.Nem a hiller ellen, de azért ha menet közben eldurran valami a hilleres rotorban nem vagyok benne biztos hogy egyben leteszed a gépet. Persze Előfordulhat fbl/dfc-nél is ha link vagy snapper, vagy csavar törik.. Úgy gondolom kell a helire a 3 vagy 3+3(6) tengelyes gyro nem véletlenül találták ki. Hillerest használni, beállítani normálisan pedig már művészet, és műkedvelőknek való :)
    üdv
    pepe

    VálaszTörlés
  9. Szia Laci!
    Köszi a védelmet :) Tényleg nem technikai paraméterezgetést szeretnék leírogatni és beállításokat, specifikációkat, hanem a saját élményeimet, emlékeimet, tapasztalataimat.

    Szia Pepe!
    Köszönöm a bíztatást nagyon örülök, hogy olvassátok a blogot remélem minél több emberhez eljut és sokaknak tudok segíteni vele. Meg van ám a hilleres gép szépsége, főleg ha egy komoly minőségű gépet a nulláról raksz össze és állítasz be, de erről is írok majd később a blogban!

    VálaszTörlés