2016. május 26., csütörtök

Helikopter típusok

Az első és legfontosabb tudnivaló, hogy milyen helikopter típusok vannak. Miután megismerkedtünk az egyes típusokkal, jóval könnyebb lesz a döntés, milyet is kell vásárolnunk. Az egyes fajták között csak a működési elvükben van különbség.
Koax helikopterek
Ezek a dupla rotoros helikopterek amik legalább 2x2 forgószárnnyal vannak szerelve. Fel-le, előre-hátra és oldalirányú mozgásra képesek. Helyzetük attól stabil a levegőben, hogy a két rotor ellentétes irányba forog, így kioltják egymást az ellentétes erők és a helikopter nem fordul el horizontális irányban. Külön elektronika nincs benne ami ezt szabályozná (gyro). Az emelkedést és süllyedést a motorok fordulatszám növelésével illetve csökkentésével érjük el.

Walkera DragonFly koaxiális helikopter
Nagyon stabil helikopterek viszont kevésbé mozgékony amit gyorsan ki lehet nőni, ha az ember kicsit komolyabban foglalkozik a repüléssel. Volt ismerősöm aki vett koax helit a már meglévő 4 csatornás gépei mellé, repült 4-szer a kis koax-al, azután a dobozban kötött ki mert érvényét vesztette.
Orientáció gyakorlásra esetleg megfelelő de inkább gyerekeknek ajánlott mivel irányítása igen egyszerű. Könnyedén túl lehet lépni ezen az osztályon.

Költség:***      Nehézség:**      Fejlődés:**      Szerviz:*

4 csatornás helikopterek
A következő kategória már inkább lehet érdekes azok számára akik tényleg szeretnének helikopterekkel foglalkozni. A 4 csatornás gépeket is már 2 fő csoportba tudjuk sorolni, flybar-os és flybarless gépekre, a két kifejezésről a későbbiekben még írok. Nézzük mit is jelent a 4 csatorna! Nem lesz meglepő senkinek ha azt mondom, hogy az irányokat. 4 módót tudunk vezérelni ezeken a helikoptereken, a motor fordulatot (ezzel emelkedünk süllyedünk), magassági kormányt, csűrőt, és az oldalkormányt. A helikopteren a lapátoknak fix állásszöge van, ezért hívjuk még őket FP illetve Fixed Pitch heliknek is. Nézzük kicsit részletesebben:

Motor fordulat: mivel a lapátok állásszöge állandó (mint egy ventilátornak) ezért az emelkedést csak a motor forgásának gyorsításával tudjuk elérni. (bal kar fel le mozgatásával érjük el)
Magassági kormány: amikor a magassági kormányt használjuk akkor tulajdonképpen az egész rotorsíkot egy aprócska szervó elkezdi dönteni előre illetve hátra attól függően milyen parancsot adunk neki a rádióról (a jobb kar fel-le mozgatásával tudjuk vezérelni)
Csűrő: amikor a csűrőt használjuk akkor tulajdonképpen az egész rotorsíkot egy aprócska szervó elkezdi dönteni jobbra illetve balra attól függően milyen parancsot adunk neki a rádióról (a jobb kar bal-jobb mozgatásával tudjuk vezérelni)
Oldal kormány: a 4 csatornás helik esetében van egy farokmotor amire szintén egy fix állásszögű légcsavar van rögzítve. A farokrotorral képes a főrotor forgási energiáját ellensúlyozni így a helikopter farka egy helyben tud maradni a levegőben. Az oldalkormány segítségével a helikoptert horizontális irányban tudjuk forgatni jobbra illetve balra. (bal kar jobbra-balra mozgatásával érjük el)

Ebben a fajtában már megtalálható a misztikus giroszkóp... :o Mit is jelent ez?
Sokan tévesen informálják az embereket, mert úgy árulnak helikoptereket, hogy van benne repülés stabilizáló giroszkóp... Részben igaz is, de nem stabilizálja a repülést, csak a helikopter helyzetét. A gyro egy tengely körüli elfordulást érzékel és az elfordulás hatására vezérli a farokmotor még pedig úgy, hogy a helikopter farka egy helyben maradjon. Részletesebben lesz még szó a giroszkópokról.

V911 az egyik legkedveltebb 4 csatornás mikro heli

Költség:**      Nehézség:***       Fejlődés:***      Szerviz:**

6 csatornás helikopterek
A legtöbb lehetőséget és kihívást kínáló helikopterek bizony a 6 csatornás gépek. Szintén két nagy tábort tudunk megkülönböztetni, mint flybar-os és flybarless helikopterek erről majd bővebben lesz még szó más bejegyzésnél. Működésük nagyon hasonlít a 4 csatornás gépekre de egy dologban nagyon eltér. A lapátok állásszöge itt nem fix, hanem változtatható, CP heliknek illetve Collective Pitch helikoptereknek is hívjuk őket. Az imbolygó tárcsára már nem csak 2 szervó csatlakozik, hanem 3, amelyek a vezérlésért felelősek.
Első szervó a csűrő, második szervó a magassági és a harmadik a pitch vagyis az állásszögért felelős szervó. A következő nagy különbség, itt már nem egy szervó végez el egy vezérlési folyamatot, hanem itt olykor a 3 szervó együttes mozgása végzi el az adott műveletet. Nézzünk példát mondjuk a lapátok állásszögének az állítására. Minden CP heli esetében a bal kart teljesen középre állítva kapjuk a 0 fokot ami azt jelenti hogy nem fog emelkedni a helikopter, mivel a lapátok állásszöge 0 fokos szöget zár be a talajjal, azaz pontosan párhuzamos vele. Ha a bal kart elkezdjük felfelé tolni (ez beállítástól függ , de nagy általánosságban így van) akkor mind a 3 szervó egyszerre kezdi felfelé tolni az imbolygót (ez sem törvényszerű valamelyik helinél lefelé húzza az imbolygót és akkor ad pozitív állásszöget pl.: TT MiniTitan) és ezzel növelni az állásszöget majd lassan a helit a magasba emelni.
Sokak által kedvelt HK450 hilleres (flybar-os) változata

2016-ban azt hiszem az egyik legkedveltebb típus hazánkban a 450-es FBL kategóriában.
A T-Rex 450L DFC!


Költség:****      Nehézség:*****      Fejlődés:*****      Szerviz:****

Elöljáróban ennyit a típusokról és fajtákról. Későbbi bejegyzésekben mindegyik részletesen be lesz mutatva illetve minden tapasztalatomat leírom a gépeimmel kapcsolatban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése