2016. június 15., szerda

Helikopteres szótár - A rádió

Először is vegyünk át néhány rádióval kapcsolatos fő fogalmat amire én is sokáig csak a szemem meresztgettem, vajon mit is jelenthetnek. Biztos vagyok benne, hogy ezek megtalálhatók a fórumon is, de én nem (csak) onnan tanultam meg, pedig olvastam eleget... Kicsit hosszabb és lehet szárazabb lesz a bejegyzés de igyekszem képekkel finomítani a szakzsargont.

Tehát amikor már egy komolyabb távirányítóval rendelkezünk jóval több beállítási lehetőségünk lesz egy adott modellhez. Nézzünk át most minden olyan fogalmat amik a távvezérlővel állnak szoros kapcsolatban és ezáltal a helikopterrel is.

Elevator: magassági kormány, bővebb kifejtés már megtalálható a Helikopter típusok bejegyzés alatt.

Aileron: csűrő, bővebb kifejtés már megtalálható a Helikopter típusok bejegyzés alatt.

Rudder: oldalkormány vagy farok rotor vezérlés, bővebb kifejtés már megtalálható a Helikopter típusok bejegyzés alatt.

Pitch: állásszög a jelentése, főként a 6 csatornás helikoptereknél van, a főlapátok állásszögét jelenti, vezérlése, az imbolygóra kötött harmadik szervó segítségével is történik, ő a pitch szervó.

Az ábra egy ALIGN helikopter leírásából származik. Itt pontosan leírja, hogy MODE2 karkiosztás esetén az egyes kar mozgatásokra a gépnek mit is kell tennie.

Trim: pontos jelentése a vágás, alapszabályok szerint soha nem használhatjuk, a szervókarok alap állását tudjuk vele +- irányba tolni. Mechanikai beállításokat lehet vele finomítani vagy pontosítani de használatát mellőzzük. FBL rendszer használata mellett TILOS a trim használat!!!

Sub-Trim: ő már sokkal inkább használatos funkció, a szervók nulla vagy neutrális pontját tudjuk vele +- irányba elállítani. Hilleres helikoptereknél lehet használni a pontos 0 fok illetve a vízszintes szervókarok beállításakor.

Modell memória: komolyabb rádiókon már megtalálható a funkció ugyanis egy rádióval akár több gépet is tudsz reptetni, na persze nem egy időben :) Régebbi rádióknál még volt kb. 10 modell memória az azt jelentette, hogy 10db modell beállításait tudta eltárolni a belső memóriájába, legyen az repülő, helikopter vagy akár vitorlázó. A mai rádiókban már dinamikus memóriába menti a modelleket és annyit hozhatsz létre amennyi helyed van. Az én távomban van egy 2GB-os kártya egy modell pedig foglal kb. 100kByte-ot... Tehát tudok rá tenni bőven :)

Karkiosztás, MODE1 vagy MODE2: nagyon fontos tulajdonsága a rádiónak, európai szabvány szerint a MODE2-es jelzésű rádiót kell választanunk mivel felénk mindenki ilyet használ. Ez azt jelenti hogy a bal oldalon van a gáz/állásszög, oldalkormány, a jobb oldalon pedig a magassági és a csűrő. a MODE1 esetében ez mind fordítva van. A legjobb eset amikor módosítható a karkiosztás így biztosan nem tudsz rosszat választani :)

DualRate: igazán izgalmas kis funkció, a szervók kitérésének mértékét tudjuk vele menet közben változtatni. Fejlődésünkhöz nagyon jó kényelmi funkció egyes távokon csak 2 állású kapcsolóval, máshol több állásúval is lehet szabályozni. Kezdőként beállítunk egy 60-70%-ot, ezzel az értékkel nem lesz olyan mozgékony a helikopter, könnyebb szokni a mozgását. Majd szépen lassan a startok számának bővülésével mehet feljebb az érték.

Expo:
a funkciót igazán képekkel lehet elmagyarázni könnyedén, nem kell semmi őrdöngősre gondolni. A fent leírt szervó kitéréseket exponenciálisan tudjuk "torzítani" az expo funkció segítségével.

 
A fenti képeken jól látható a lineáris és exponenciális görbe között a különbség.  A képeken tartva az egeret előugrik a magyarázata is. Kezdőként nem árthat nagyobb expot állítani, persze ezzel sok tapasztaltabb pilóta nem ért egyet. Szerintem könnyebb megtanulni az irányítást, ha nem túl érzékeny a helikopter. A dualrate és expo beállítása arányos lehet mert ha kissebb kitéréseket állítunk be akkor ahhoz kevesebb expo is elég vagy ez esetben a 65%-hoz nem is igazán kell, ellenben nagyobb kitérések mellett már érdemes több expoval fűszerezni a vezérlést.


Gázgörbe: szintén egy lineáris függvény ahogy a fenti funkciók is. Számos rádió ki is rajzolja a görbéket, egyenesek így sokkal érthetőbb az adott funkció. A motor fordulatát tudjuk vele szabályozni bizonyos karmozdulatokhoz rendelve. Ezen belül mondjuk 3 esetet is különböztetünk meg, normál módhoz kell egy egyenletesen növekvő egyenes görbe, idle up (alapjárati) módhoz kell egy parabola illetve akár egyenes ahol a gáz folyamatosan 90%-on pörög, illetve az egyik legfontosabb a hold módhoz tartozó, motor leállító gázgörbe ahol szintén egyenes, értéke pedig -110%.



Normál mód: ebben a módban van egy sima gázgörbénk ami inkább egyenes :) 0-tól 100%-ig egyenletesen a gázkar felfelé mozgatásával emeli a motor fordulatot addig ahol a kar áll. Természetesen a görbe itt is állítható arra mindig kell figyelni hogy 0%-ról induljon különben lehúzott gázkarnál is pörögni fog a motor.

Hold mode: a rádión általában erre egy külön HOLD kapcsoló van, 6 csatornás helikoptereknél elengedhetetlen. A motort állítja le, valójában akkor kell használni amikor zuhanunk, mielőtt a helikopter a földre érkezne a kapcsolóval le tudjuk állítani a motor azonnal, hogy amikor földet ért ne verje szét saját magát a földön. Számtalan videó található a youtube-on csak írd be, hogy rc heli crash, saját videóval szerencsére nem tudok szolgálni. A HOLD kapcsoló szakszerű használatát már a szimulátorban is gyakorolhatod. A távirányítón egy -110%-os gázegyenest programozunk erre a módra ami teljesen leveszi a gázt amikor aktiváljuk a kapcsolót.

Flight mode1/Stunt1/IDLE UP 1: alapjárati mód amikor közel fix fordulattal hajtjuk a motort, a gázgörbe ebbe az estben 5 pontra ilyen lehet: 85,83,80,83,85%.

Flight mode2/Stunt2/IDLE UP 2: teljesen ugyanaz mint az előző mód annyi különbséggel, ha a repülés mód egy három állású kapcsolóra van kötve akkor két alapjárati fordulatot is be tudunk állítani, ez most lehetne: 95,93,90,93,95%.

Governor: komolyabb szabályzókba illetve korszerű FBL rendszerekbe benne van a GOVERNOR funkció, ami annyit tesz, hogy a gázgörbénket átállíthatjuk gáz egyenesre, ez esetben a két repülési mód ilyen lenne, Stunt1: 85,85,85,85,85% és Stunt2: 95,95,95,95,95%. Továbbá a governor képes tartani folyamatosan a beállított %-on a motor fordulatát, így nem fordulhat elő az, hogy komolyabb kollektív vezérlés estén a fordulatszám csökkenjen. Stabilabb repülést és komfortosabb kollektív kezelést tesz lehetővé a használata.

Állásszög görbe: lineáris illetve exponenciális lehet, mint a kitérés/dualrate vagy a gázgörbe is. Mint a neve is mutatja a lapátok állásszögét szabályozó beállítás, 0-100%-ig gyakran csak sima egyenes, de vannak alkalmak amikor lehet növelni illetve csökkenteni az expot rajta. Növelés esetén a középtartományban finomabb lesz, csökkentés esetén pedig keményebb, érzékenyebb lesz a kollektív kezelése.


Ciklikus: az imbolygót vezérlő három szervót is hívjuk ciklikus szervóknak. Valójában az irányokat tudjuk vele vezérelni előre-hátra és oldalra jobbra-balra tudjuk dönteni vele a rotor síkját. Melynek hatására az adott iránynak megfelelően dönti a gépet is a levegőben.

Kollektív: a három szervó együttes működése változtatja a kollektív állásszöget amivel emeljük illetve süllyesztjük a helikoptert, továbbá a sebességét is tudjuk az állásszög növelésével egyenesen arányosan vezérelni.

Gyro érzékenység: az adott gépen a gyro érzékenységet tudjuk a rádióról állítani, legyen az sima egytengelyes (flybar) vagy akár háromtengelyes (flybarless) vezérlő. Érzékenységét mindig addig a pontig kell növelni amíg nem kezd el rázni picit a gép farka, amikor elkezdett, attól az értéktől 2-3%-al kevesebb lesz a jó érték. Alacsony érték esetén az figyelhető meg, ha a gépet hirtelen magasra akarnád emelni egy határozott kollektívvel akkor a farka ki fog fordulni oldalirányba. Nagyon fontos a tökéletes érték beállítás! Amennyiben nagyon alacsony az érték, akkor az is előfordulhat, hogy a gép már a földön a felpörgetéskor szépen lassan elkezd forogni, ilyenkor TILOS a felszállás amíg nincs beállítva a gyro.

Bind: a bindelés nem jelent többet mint a távirányító és a vevő egység "összepárosítása". Egy modell beállításhoz 1 vevőt, azaz modellt tudunk hozzárendelni. A bindelést mindig csak a legelső alkalommal kell elvégezni, a beállítást a rádiónk megjegyzi. Mikro gépek esetén nincs bind kábel vagyis bekapcsolod ELŐSZÖR a rádiót majd a gépet és össz is vannak "kötve". Nagyobb gépek esetén egy vevő kerül a gépbe amit a bind kábel segítségével tudunk párosítani a rádiónkkal. A vevőbe a megfelelő helyre kell dugni a kábelt (rá van írva, mindig a szélén helyezkedik el), akkut rá dugni, ekkora vevő gyorsan elkezd villogni jelezve, hogy bind módban van. A rádiót bekapcsolod, hogy közben nyomva tartod rajta a bind gombot és már készen is van a párosítás.
Szeretném arra kérni minden olvasót, ha kihagytam valamit azt jelezzék akár hozzászólásban is és a blogon pótolni fogom a kimaradt funkciók leírását :)

9 megjegyzés:

  1. Igazán hasznosak az itt leírtak,és érthetőek!Köszönöm a fáradozást,hogy ezeket leírtad! :)
    Üdvözlettel István

    VálaszTörlés
  2. Szia István!
    Köszönöm szépen, igyekszem hasznos tartalommal megtölteni a blogot, remélem sok embernek tudok segíteni vele.

    VálaszTörlés
  3. Kedves István,

    Köszönöm a munkáját! Számomra nagyon hasznos. Táv. vásárlás előtt állok ezzel kapcsollatban van a következő kércésem: állítólag a Futaba T6j táv nem köthető össze számítógéppel így nem lehet Phoenix szimulátort használni vele, nem tudom ez igaz e, ill. a spektrum DX6i re is igaz e?

    Üdvözlettel,
    Zoltán

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv Zoltán!

      Köszönöm az elismerő szavakat! Az általad írt két adó tökéletesen megfelel akár a szimulátorhoz is. A T6J és is a DX6i is használható a Phoenix szimulátorral. Jó tanácsként annyit tudok még hozzátenni, hogy a szimulátorra később érdemes akár egy olcsóbb távot venni amivel csak a szimulátort használod mert az előtt többet kell majd ülni és talán kár szétkoptatni rajta egy drága távirányítót.
      Szívesen válaszolok bármely egyéb kérdésre is!

      Köszönettel
      Kaltenecker Tamás

      Törlés
    2. Köszönöm a gyors választ, elnézést az Istvánért 😃

      Törlés
    3. Kedves Tamás!

      Köszönöm a segítőkész hozzállást. A napokban elolvastam mind a Futaba, mind a Spektrum táv.-ok használati utasítását és a forgószárny blog kezdő rovatát, de az alábbi kérdések így sem világosak számorma. A dolog iróniája, hogy pont a beruházás előtt álló kezdőnek kéne jelentős tapasztalattal rendelkeznie, hogy hosszútávon jó döntést hozzon.
      Számomra nagysegítség, ha választ tudok kapni rájuk, de ha túlsoknak érzed azt is megértem és így köszönöm az eddigi információkat.



      1.)
      A kollektív állásszög görtbe jellegre megkell eggyezzen a gázkar görbével?
      (Például, ha az egyik líneáris a másik is legyen az, ha expo akkor ua. az expo érték legyen,
      aZért, hogy ammennyivel nő a lapát állásszöge arányosan annyival növelje a motor teljesítményt vagy ez nem

      feltétlen szükséges?)

      2.)
      Az előző kérdéshez kapcsolódóan, figyelni kell, hogy egy líneáris gáz görbéhez ne mixeljek hozzá egy V alakú pitch görbét.

      3.)
      Gázgörbénél, hogy lehet negatív érték pl.: -110%
      Gázgörbénél, hogyan lehet 100%-nál nagyobb érték?

      4.)
      Miért hasznos a (kinullázott) throttle hold funkció, elvileg ugyanezt a hatást érem el a throttle cut használatával

      is, ami autorotációnál lehet hasznos.?

      5.)
      Miért hasznos a governor funkció, ha ugyanez elérhető "vízszintes" gázgörbével?

      6.)
      Állásszög görbe megadásánál, ha rotor lent helyzetben ("háton") szeretném reptetni a helikoptert negatív % os értékeket kell megadni?

      7.)
      Jól értem, hogy:
      A dual rate és expo beállítások a ciklikus vezérlés maximális kitérését, valamint a vezérlés jellegét határozzák meg és kirakhatók egy kapcsolóra?
      A gázkar görbe és pitch curve hasonló az előzőhöz, de az emelkedésre van hatással és az idle kapcsolóra rakhatók

      ki, tehát az idle kapcsoló dual rate-re nincs hatással ?

      8.)
      Terminológiát tekintve számorma nem világos, hogy a rotor kifejezés pontosan mire vonatkozik, magára a lapátra vagy a fejre és a lapátra?

      Törlés
    4. Szia!

      Lassan összeszedtem a fő gondolatokat a kérdéseid megválaszolására de nagyon hosszú lesz. Ezért ha megengednéd akkor egy bejegyzés keretein belül megválaszolnám ott előbb megtalálja más is és sokak hasznára válhat a magyarázatom. Várom válaszod! Esetleg ha írnál egy keresztnevet akkor meg tudnálak említeni benne.

      Törlés
    5. Szia!

      Talán többek nevében is mondhatom, hogy várjuk az ujab bejegyzést :)

      A fenti kérdéseim alapvetoen elektromos helikre vonatkoznak, lehet ez is a baj, mivel a táv.ok a belsoégésueket is képesek kezelni. Lehet ott tobb haszna van bizonyos funkcioknak pl throttle hold. Nem tudom :D

      Elkezdtem rcforumot is olvasni, mindekinek ajánlom. Egy baja van h senki se tartja be a szabályzatot igy topicon belul nagy a káosz xd.
      A te bejegyzéseidnél sokat segit a strukturáltság.

      Üdvözlettel,
      Kisfaludi Zoltán

      Törlés
    6. Köszönöm Zoli!

      Akkor igyekszem részletesen megválaszolni a kérdéseket hamarosan olvasható :)

      Törlés