2017. január 27., péntek

Olvasói kérdések

A bejegyzéshez egy kedves olvasóm, Kisfaludi Zoltán adta meg az indító gondolatokat amikor feltette, nem éppen mindennapi kérdéseit az rc helikopterek beállításával kapcsolatban. Gondoltam, ha egy bejegyzésben mindenkivel megosztjuk ezeket, akkor talán több embernek is tudunk vele segíteni. A kérdések egy távirányító helyes kiválasztásával kapcsolatban merültek fel. Zoli azt írta, hogy egy kezdőnek elég nehéz a számára legjobb távot kiválasztani mivel még nincs meg a kellő tapasztalat ilyenkor. Én erre azt mondom, hogy nem is olyan fontos itt a tapasztalat - mivel ha lenne tapasztalata akkor nem kezdő lenne - mert kezdőként akkor tudunk helyesen dönteni, ha nálunk tapasztaltabb emberek segítenek a döntésben. Én sem saját kútfőből vettem meg annak idején az új DX6-ot, hanem több, nálam jóval tapasztaltabb modellező véleményét vetettem össze. És mondjuk egy táv vásárlásakor nem utolsó szempont az sem, hogy milyen összegben gondolkodunk. De akkor jöjjenek is Zoli kérdései.

1.) A kollektív állásszög görbe jellegre meg kell egyezzen a gázkar görbével?(Például, ha az egyik lineáris a másik is legyen az, ha expo akkor ugyanaz az expo érték legyen, azért, hogy amennyivel nő a lapát állásszöge arányosan annyival növelje a motor teljesítményt vagy ez nem feltétlen szükséges?)
1. válasz: Nagyon jó a kérdés, mivel én ezeket a beállításokat már már rutinból végzem eszembe sem jut hogy ilyen oldalról vizsgáljam a dolgot. A két görbe más más értékeket vehet fel egy azon gázkar állásnál. Nem szükséges a két görbét együtt állítani, sőtt nem is tudok olyan beállítást ahol jó lenne az ha mind a két görbe teljesen ugyanaz. Normál mód esetén amikor a gázgörbe alapján szabályozod a fordulatot akkor sem érdemes teljesen 0%-ról illetve -12 fokról indítani a gépet, mivel ugye normál mód esetén nem lényeges a negatív állásszög...

2.) Az előző kérdéshez kapcsolódóan, figyelni kell, hogy egy lineáris gáz görbéhez ne mixeljek hozzá egy V alakú pitch görbét.
2. válasz: Ha elképzeled magad előtt a két görbét (ezt akkor tudod a legjobban átgondolni ha lerajzolod őket magad elé) és végig vezeted rajta a gázkar útját akkor láthatod helyesen hogy melyik pillanatban mi történik. Egy lineáris gázgörbe esetén a gázkar felfelé tolására a gép folyamatosan fogja növelni a fordulatszámot. Ha ehhez beállítasz egy V szög görbét akkor az fog történni hogy az alacsony fordulaton, de a pozitív állásszög miatt a gép már emelkedni akarna 15%-os gáznál de nem tud, amikor meg a fordulat már 50-60%-on pörög akkor pont visszavenné az állásszöget így lehet ismét nem emelkedne el a gép. Egy lineáris 0-100% gázhoz egy 40%-100%-os szög kell és akkor így biztosan repülni fog a gép.

Normál módhoz egy öt ponton megadott gáz és szög görbe a következő módon nézne ki:
Gáz: 0-25-50-75-100
Szög: 30-40-50-75-100

3.) Gázgörbénél, hogy lehet negatív érték pl.: -110% Gázgörbénél, hogyan lehet 100%-nál nagyobb érték?
3. válasz:  Az egyes csatornákon, ahogy a gáznál vagy az összes többi szervónál/csatornánál van egy TRAVEL érték ami a teljes út hosszát állítja, nekem -125 és +125 között lehet állítani. 0-100-ig kell használni egyébként elektromos helik esetén, inkább a belsőégésű motor vezérlésekor lehet szerepe. Throttle Cut-ra is olyan %-ot kell állítani, hogy tuti biztos leállítsa a motor hajtást. ilyenkor alapjárat van, de olyan fordulaton pörög a motor, hogy nem fog a kuplung.

4.) Miért hasznos a (kinullázott) throttle hold funkció, elvileg ugyanezt a hatást érem el a throttle cut használatával is, ami autorotációnál lehet hasznos.?
4. válasz: Cut és Hold funkció... A Throttle Cut a belsőégésű motorokkal szerelt helikoptereknél használatos amikor egy kapcsolóra beállítod a funkciót és a gáz szervó a kapcsoló aktiválásakor beáll az előre meghatározott értékre, %-ra és ezzel megállítva a motor forgását. A HOLD funkció pedig az elektromos helikoptereknél, használatos HOLD módban a gázegyenes végig 0% és a motor nem mozdul amíg nem kapcsolsz másik repülési módot.

5.) Miért hasznos a governor funkció, ha ugyanez elérhető "vízszintes" gázgörbével?
5. válasz: A governor nem ugyanaz mintha idle-ban adsz neki egy 85%-os egyenest! Ha governor nélküli szabival repkedsz akkor érdemes egy kicsit formálni az gázegyenest ami ekkor már inkább gázgörbe lesz. Mondjuk így 90-87-85-87-90, így kevésbbé esik be a fordulat a nagyobb állásszögnél. A governoros szabályzó (amelyikben jól is működik) képes arra hogy a beállított fordulatot tartsa, ha esik ha fúj. Értem ezalatt azt, hogy ha beállítod a 85%-ot a gázra, akkor ő azon a fordulaton fogja tartani -12, 0 vagy +12 fokos  állásszög esetén is. Gyorsabb, biztosabb manőverezést tesz lehetővé illetve mentés miatt sem utolsó.

6.) Állásszög görbe megadásánál, ha rotor lent helyzetben ("háton") szeretném reptetni a helikoptert, negatív % os értékeket kell megadni?
6. válasz: Nem! Abban igazad van, hogy a fejjel lefelé való repüléshez a lapátok állásának negatív állásszöge kell. Egy cp helikopter esetén a gázkarral a kollektív állásszöget is tudjuk vezérelni. Ez úgy néz ki hogy a gázkar közép állásánál kell 0 foknak lennie az állásszögnek.
A pitch curve pedig távtól függően állítható be -100 és +100 között ekkor a két szám között a 0 lesz középen. A DX6-on 0-100-ig tudod állítani a görbéket ami annyi tesz, hogy 0 állásnál -12 fok van, 50-nél 0 fok van és +100-nál van a +12 fok. Remélem így érthető.

7.) Jól értem, hogy:A dual rate és expo beállítások a ciklikus vezérlés maximális kitérését, valamint a vezérlés jellegét határozzák meg és kirakhatók egy kapcsolóra?A gázkar görbe és pitch curve hasonló az előzőhöz, de az emelkedésre van hatással és az idle kapcsolóra rakhatók ki, tehát az idle kapcsoló dual rate-re nincs hatással ?
7. válasz: A dual rate és expo beállításaival a vezérlés finomságát tudod megadni, és kapcsolóval akár menet közben is tudod kapcsolni. A dual rate-tel adod meg, hogy mennyi legyen a ciklikus illetve farok kitérése, kezdésnél minél kisebb értéket adsz meg annál "lustább" lesz a gép kezelése könnyebb lesz ezáltal. Expora sokan azt mondják felesleges, én szoktam használni amikor új géppel ismerkedek meg. Ahogy szokod a gépet az expot úgy csökkentheted a Dual rate-et pedig növelheted. Amikor expot használsz, az is könnyíti a vezérlést de csalóka is lehet.
Expoval ebben a beállításban a középső tartományban kevésbé lesz mozgékony a gép. Tehát nagyobb kitéréseket kell csinálnod ahhoz a karral, hogy jobban elinduljon a heli.


8.) Terminológiát tekintve számorma nem világos, hogy a rotor kifejezés pontosan mire vonatkozik, magára a lapátra vagy a fejre és a lapátra?
8. válasz: A rotor kifejezés nem igazán megfelelő a pontos megnevezés a forgószárny lenne de így kevesen használják. Egyébként a forgó egységek összességét hívhatjuk rotornak. Maga a főrotor a főtengelyen helyezkedik el ami számos apróbb alkatrészből áll, imbolygó vagy vezérlő tárcsa, összekötő rudak, rotoragy, lapátbefogók és lapátok, stb.

Remélem sikerült kérdéseidre megfelelően válaszolnom és minden világos lett! Egyébként a kérdéseid is mutatják hogy nem tegnap találtad ki hogy helizni szeretnél. A táv kérdésében nem tudok bővebb infót adni, akinek Futaba van azt ajánlja akinek meg Spektrum az azt... Pont ezért nem mennék bele márka vitába sem ;)

20 megjegyzés:

  1. Köszönöm szépen, hogy ennyi időt és energiát szántál rám! Sokat segitett a megértésben :)

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. A márkák kapcsán számomra inkább az a kérdés hogy egy kb 2 éves használt DX7s , vagy egy kiseb tudásu uj T6j esetleg DX6i legyen ugyanazért az arért. Nem annyira a márka inkább a használt vs uj témakor foglalkoztat. Lehet kezdoként tul kockázatos használtat venni, mert nem tudom mit kell ellenorizni rajta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát sok tapasztalatom nekem sincs használt távok terén. Érdemes minél újabbat és jobb állapotút venni, ha használtra adod a fejed. De talán érdemes szétnézni az újak terén is..

      Futaba
      http://www.lindinger.at/en/rc-electronics/rc-systems/transmitters/futaba-t6k-t-fhss-mode-2-fersteuerung

      Spektrum
      https://www.lindinger.at/en/rc-electronics/rc-systems/transmitters/spektrum-dx6-mode-1-4-dsmx-transmitter-version-2-016

      Törlés
    2. Köszönöm az útmutatást! Időközben megrendeltem az uj kiadásu spektrum DX6 ot, már nagyon várom, h megérkezzen. Elolvastam addig is az UM t, egy dolog van azonban ami nem fér a fejembe: mire jo a swash mix? Értem, h konkrét funkciot és nem egy darab szervot állitok vele, ellentétben mondjuk a travel adjustal. De ugyanezt megtehetem a dual rate el is, pl végkitérések tekintetében. Azt megértem, h megkell adni h milyen tipusu imbolygom van, mert ez alapján tudja kiszámolni h mozgassa a 3om szervot, ha például elore szeretnék haladni, az is ok, h ciklikushoz hozzátudok mixelni throttlet igy nem süllyed le a gépem, ha erosen megdöntöm valamilyen irányba, de h miért lehet itt is maximális kitérést állitani az egyes funkciokhoz azt nem értem. Miért szukséges ez, ha a dual ratenél is megtudom tenni. :( :)

      Törlés
    3. Redundánsnak érzem a sok állitási lehetoséget xd

      Törlés
  4. Szia, megérkezett az úgy DX6 rádióm és megvan a Phoenix RC szimulátorom is de sajnos képtelen vagyok beállítani őket. Valamilyen díjazás ellenében tudnál segíteni benne :) ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocsi mostánság nem jutottam fel ide... ;) Küld el az email címed és megbeszéljük...

      Törlés
  5. Üdv, még nem rágtam át magam az íráson, de első ponthoz lenne hozzászólásom.
    Ha kollektív állásszög vezérelt géppel kezdünk el tanulni, vagy ez a terv, a normál módot el kell felejteni!! Nagyon nem jó ha 0-100% -os változó fordulattal repüljük a gépet,főleg kezdőnél, hibás beidegződéshez vezet ! Nincs állandó fordulat, alacsonyabb fordulat tartományban instabil a gép, faroktartást lehetetlen rendesen beállítani a változó fordulathoz. Ehhez jön a rossz beidegződés, hogy ha baj van lerántjuk a gázt és megáll a gép.
    Lehet ijesztően hangzik, de kezdésnél is V gázgörbe és +/- állásszögek, motor lekapcsolást meg kapcsolóra rakni, ezt kellene megszokni, baj van kapcsoló reflex szerűen le. 0-100-as lineáris gáz egy dologra jó Kolletív állásszög vezérelt gépeknél, ha nem tudja elektromos gépen a szabályzó a lágy indítás, akkor egy ilyen görbe segítségével tudjuk felpörgetni a kívánt szintre.
    Ha valaki megszokja ezt a bot leránt és megáll a gép, elképzelhető, hogy mit fog ez okozni, ha átáll a normális beállításra, full gázon negatív szöggel rántja bele a gépet a földbe baj esetén. Jó szabályzó lágy indítással, és kapcsolóval indítás illetve leállítás.
    Robbanómotoros gépeknél kicsit más a helyzet,de csak annyiban, hogy oda elsőre mindenképpen kell a 0-100-as lineáris gáz a motor karburálásához, illetve felpörgetéshez.

    VálaszTörlés
  6. Sziasztok!

    Kitartó káromkodással :D , de sikerült megoldani a problémát:
    Spektrum DX6 táv, Phoenix RC szimulátor, T-Rex 450 pro.
    Bármit csináltam nem emelkedett a gép, mivel beállítottam swash type-nak 120°-os verziót mint ahogyan élőbe tenném, ez eredményezett egy swashmix et és összevissza dolgozó szervókat. Megoldás az volt, hogy "normál"-ra állítottam a swash type ot ha jól sejtem így egyáltalán nincs swash mix.?, a szervók irányát leellenőriztem a "monitor" módban és ahol kellett ott megfordítottam.
    Most az a problémám, hogy 10% gázkar állásnál mindig csippan egyet a szemétje :D, a warnings menü elvileg csak bekapcsoláskor figyelmeztet, a stopper időértékét 0 ra raktam úgy hogy nem értem mért csipog mint egy madárka, ha feltolom a gázkart :D...

    Marosi Tamás hozzászólásához van egy elméletem, de mivel a gyakorlatom nulla, kiváncsi vagyok a Ti véleményetekre gyakorlati tapasztalatok alapján -Tamás Kaltenecker szólj, ha ezeket ne itt beszéljük meg, nem akarom spamelni a blogod - :

    Én később inkább f3c irányba mennék el, a valóságot megközelítő repülési stílussal, kisebb tárgyak felemelésével, lágy leszálássokkal. A 3D is érdekel, de nem olyan brutális stilusban mint Alan Szabó :D. Ezért úgy gondolom, hogy földközeli finom manővereknél pazarlás lenne veszni hagyni a botmozgás felét.? Úgy probáltam beállítani a távot, hogy lineáris görbém van egyes állásba és ha átkapcsolok kettesbe akkor lesz V görbe, ami a kar középállásnál lebegteti a gépet, ha középállásnál sikerül átváltanom csak minimálisan rázkodik meg a gép. A rossz beidegződéssel kapcsolatban kissé félek, nem akarok bele esni ebbe a hibába, ezért tudatosan igyekszem használni a kapcsolókat. A Throttle Cut-ot közvetlenül a ciklikus kar fölé raktam így nagyon gyorsan elérem. Másik félelmem, hogy hiába minőségi a távom mire rendes gépem lesz kb fél év után annyit nyuzom szegényt, hogy kikopnak a botok és a kapcsolók, kb napi 1 orát szimulátorozok vagy két naponta egyet :)

    Üdv,
    Zoli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Zoli,

      A szimulátor beállításával nekem is meg volt a bajom annak idején de csak azért mert nekem sem nagyon tudott segíteni senki. Viszont azt vallom, ha magad jössz rá a dolgokra akkor jobban meg érted és könnyebben tudod után a hibát is kezelni...
      A csippanás azért van a távon mert figyelmeztet hogy megmozdítottad a gázkart és indul a timer, ha jól tudom akkor ezt a beállítást a timer alatt kell kivenned.

      Törlés
    2. Köszi az ötletet akkor megnézem ujra a timer beállitásokat. Ugy tunik az nem volt elég h a számlálási idot nulláztam, irok ha megoldodott hátha hasznos lesz majd vkinek.

      Törlés
  7. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  8. Töröltem az előzőt mert még akartam valamit írni!
    Heli!
    Jó amit mondasz, bár F3C beállításnál, is álltalában +/- 10 fok környéke az ajánlott, Idle 1-2 ben, normálban teljesen jó amit írtál-3/+8 és egyéni kompetencia ha botközépnél már lebeg a gép Mondjuk egyből F3C nem lesz könnyű dió, álltalában ugye alacsonyabb szögek mellett alacsonyabb fordulaton is mennek, ide kell a tökéletes colletiv management( kollektív kezelés, megfelelő időben megfelelő ideig, megfelelő mértékű) Nincs nagyon tartalék menteni ha mellékanalazol. Általában a jó kollektív kezeléshez sok idő kell még több gyakorlással, nem tudom milyen a szimulátorod de nekem sok géphez va csinálva Low rpm setup, élőben is szoktam néha lekapcsolni, de oda is kell a jó techika, megfelelő áttételezés, vagy megfelelő szabályzó. Mert ugye nem minden szabályzó szereti ha úgymond nincs kiforgatva, és mondjuk csak simán lejjebb veszed a gázt( le is éghet simán)...de ez egy külön poszt is lehetne az aktív illetve a passziv freewhel-es szabályzókról.....
    Rádiótól annyira nem kell félni bár spektrum belépő kategóriával nincs tapasztalatom, nekem a Hitec Auróra 2011 óta megy szimulátor+ repülés, 2000 üzemóráig számoltam de az se most volt( 100 óra után nullázza magát)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Tomi,

      Először is köszönöm a kiegészítéseket mindig építő jelleggel szólsz hozzá a bloghoz :)
      Nem tudom neked mennyi tapasztalatod van low rpm szinten, nekem sajnos semmi, de ha van kedved leírni a tapasztalatokat, illetve mire figyeljen aki ezzel akar foglalkozni azt szívesen kitenném egy külön posztba :)

      A távhoz még annyit, hogy nekem 2 éves volt most januárban a DX6 és hát nagyon jól muzsikál azóta is, hibátlan a működése. Szerintem járok eleget repülni is illetve a szimulátort is nyomattam elég aktívan.

      Törlés
    2. Sziasztok,

      Sikerult átalakitanom a távot ugy h pc rol, usb rol menjen az elemek helyet mikozben szimukátorozok. Nem volt nagy extra egy jst csatlakozo kellett hozá és egy usb hosszabito meg egy kis bátorság. Nekem egyenlore jo igy késob veszek bele lipo akksit ha lesz heli. A gázksr csipogást tényleg a timer okozta nem volt elég nullázni, inhibittel tiltani kellett az egész funkciot. Jelenleg a fordulással ismerkedem, tobb kevesebb sikerrel, ha van tippetek szivesen fogadom. Az elmult 20 ora játék ido a lebegéssel telt. Bár még kozel se tokéletes, de azért biztato.

      Törlés
    3. Bocsi kicsit el voltam csúszva a munkával ezért nem nagyon tudtam írni... A lebegést gyakorold végig minden oldalról ne csak farokkal feléd. Jobbra, balra és szemben is, ha ez a négy pozíció megy stabilan akkor könnyebb lesz a gép irányítása. A fordulásnál ha előre felé haladsz a géppel akkor az aileron és a rudder együttes egyírányú mozgatásával tudsz szépen döntve fordulni. Tehát egy bal fordulóhoz mind a két botot balra kell húznod.

      Törlés
  9. Köszönöm a tanácsokat!

    Leraktam egy F3C pályát a szimulátorba ami kb 4 oszlop meg egy leszálló kört jelent :D és gyakorlom a lebegést a 4 irányba meg iskola köröket megyek ugy h a sarkoknál megállok lebegni.

    Most azon morfondírozok, hogy jó lenne e nekem a T-Rex 150dfc. Tudom, hogy nem kezdőgép, viszont beltéri :D itt a panel dzsungel közepén nem igazán tudok olyan helyet ahol pl egy 470 essel tudnék repülni, az új drón tv meg még kitudja mit hoz... Próbáltad már ezt a típust? (Fórumon azt írják, hogy olyan mint egy ideges méhecske, de azért szerethető :D)

    VálaszTörlés
  10. Hamarosan olvashatóak lesznek a tapasztalataim a T-Rex 150 DFC-vel kapcsolatban mert nekem is volt egy ideig. Nem tévesszen meg a mérete, az a gép nem való beltérre szerintem. 2 cellával megy hatalmas fordulatszámon pörög, tényleg elég ideges egy kis gép de kültéren nagyon jól lehet vele gyakorolni. Hamarosan megírom a blogon is a részletes élményeket...

    VálaszTörlés
  11. Kíváncsian várjuk a leírást :)
    A másik amit nézegettem a Blade Nano CP S.
    Magyar oldalon sehol sem találtam leírást róla, neked van tapasztalatod vele? (Az mcpx el is szemezek, csak még nem rágtam át magam a forumon :)

    VálaszTörlés