2016. szeptember 5., hétfő

Projekt: Align T-Rex 500 FBL

A sok kis heli mellett azért újra feltámadt bennem az az érzés, hogy kellene valami igazán nagy kopter. A 450-es kudarcok után gondoltam egy nagyot, vettem egy T-Rex 500 FBL vázat teljesen üresen. Azért esett az FBL-re a választásom mert eddig nem sok tapasztalatom volt hilleres gépekkel (inkább csak kudarcok), viszont minden kis gépem FBL volt. Gondoltam majd szépen lassan megveszem a kellő elektronikát hozzá és felépítem a gépet. Nem sürgetett a dolog, a kis gépekkel mindig tudtam jókat repülni, úgy voltam vele, hogy a nagy majd megépül, ha lesz időm és pénzem rá.

Szóval meglett az első 500-as vázam melyért 36 darab ezrest szurkoltam le. Nagyon örültem neki mert tudtam hogy végre elindulok egy olyan úton amin nagyon jó lesz végigmenni. Igyekeztem azért az elektronikával szerettem volna mielőbb reptetni a gépet, de nem kapkodtam mivel a kicsikkel nagyon jókat tudtam időközben repülni.

A motor
A következő dolog amit beszereztem hozzá az a motor volt. Sokat olvastam az ALIGN motorokról és nem volt rájuk sok panasz ezért a gyári MX500 mellett döntöttem. Első találkozáskor nagyon ledöbbentem a motoron - aki kis helikhez van szokva annak ez durva látvány - szinte egy maroknyi erő és legalább olyan nehéz volt mint az összes kis helim együtt. Minden alkatrész beszerelése után egyre jobban vártam, hogy elkészüljön az 500-as.

A következő időben nem tudtam vele sokat foglalkozni, és azt is megígértem magamnak, hogy nem a nagy gép lesz az első, ha bármi más projekt elkezd érdekelni akkor belefogok abba (is).

A farokszervó
A 450- es korszakból még egyetlen egy alkatrészt megtartottam, amire tudtam, hogy szükségem lesz valamikor, a Futaba S9257-es farokszervót. Én úgy gondoltam keresve sem találhatnék jobb szervót a farkára a gépnek. Természetesen vannak sokkal jobb szervók, ha kicsit szétnézünk de az én tudásomhoz bőven elég a kis Futaba. Nem hinném, hogy nagyon zavar ha 0,05 helyett "csak" 0,10 a válaszideje. Majd ha "kinőttem" akkor lecserélem :)


A farokszervó egy nagyon fontos pontja a gépeknek ezért nagyon örültem, hogy ezzel már nem kellett törődnöm. Elég lesz az FBL és a ciklikus szervók dilemmája is. Közben folyamatosan nézegettem a webshopokat és rendeltem hozzá főtengelyt, kereszttengelyt mert kifogtam egy elég jó kis akciót.

A ciklikusok
Egyik legnagyobb dilemmám a gép megalkotásánál a ciklikus szervók voltak. Mivel ebbe már nem jók a mikró szervók így egy sokkal nagyobb árkategóriába lépnek a szervók. Klónt illetve kínai akármit nem akartam bele tenni a gépbe. A legelső gondolatom a gyári ALIGN DS515M volt, amit a legkedvezőbb áron egy német webshopból tudtam volna megszerezni 36.000 Ft-ért. Közben folyamatosan lestem a fórumot és a hírdetéseket, hátha akad valami megkímélt 500-as szervó. Mikor meglett rá a pénz, már rendeltem volna meg a DS515-es szervókat amikor egy másik bomba üzlet szúrta ki a szemem. Ez nem volt más mint az FBL rendszer, de erről a következő bekezdésben írok...
Szóval a pénznek a nagy része "sajnos" elment így kezdődhetett elölről a szervó vadászat.
Így esett meg, hogy egy fórumtárstól sikerült megvennem egy kicsit régebbi Align családot, végül 3db DS510-es került a vázba, mindössze 15.000 Ft-ért.

FBL rendszer
Amint azt már olvashattátok az FBL rendszer, tényleg igazán jutányos áron került hozzám, mondhatni kihagyhatatlan üzlet volt. Hogy mit is vettem bele??? Nem igazán dilemáztam rajta sokat... Volt egy Tarot ZYX S2, komplett és új fbl-em. Gondoltam ezt beleépítem, felprogramozom és szuper lesz vele a gép. Szerencsére még előtte ki tudtam próbálni a Tarot-ot egy másik (jóval kisebb) gépen. Nem éppen szerencsés választás, nekem sajnos nem jött be a mozgása és sajnos nem tudtam úgy beállítani, hogy megfeleljen.

Helikopteres szótár - FB avagy FBL? 2. rész - itt olvashattok róla bővebben

Szóval itt jóformán eldőlt, hogy ebből sem szeretnék klónt tenni a gépre. Így nem maradt más kerestem használt fbl rendszereket. Ami igazán szóba jöhetett, mondjuk a Brain, BeastX, tapasztalataim szerint ezek bőven kiszolgálták volna az igényeimet. A fórumon fent volt már több hete egy AR7200BX, ami a BeastX Spektrumos változata, nem kell hozzá további vevő maximum egy dsmx szatelit. 30.000 Ft volt az ára gondoltam akkor ezt megpályázom háthat meg van még. Meg is volt, alkudtam egy kicsit, hátha... 25.000 Ft-ért lett az enyém a AR7200BX :)
Ezzel már majdnem teljes volt a gép, csak akku és szabályzó kellett hozzá és már repülhet is. Ebben az állapotában sajnos közel fél évet állt a gép mivel jöttek más projektek is, hamarosan ezekről is írok.

A szabályzó
Szinte a legvégére hagytam a gép meghajtásához szükséges elemeket, a szabályzót és az akkukat. Mivel kisebb gépeken már bizonyított a YEP ezért gondoltam a 90 amperes változata teljesen elegendő lesz az 500-as helikopterre. Akkuk kérdésében pedig a Zippy lett volna az első kör, majd később jöhettek volna mondjuk SLS akksik. Sajnos ez az utolsó két összetevő nem került bele a gépbe, mert olyan sokáig húzódott az épülése, hogy inkább meghirdettem, hátha kiköt olyan pilótánál aki repül is vele.
Élmények hiányában nem is igazán készült sok gép a gépről, sajnos a legtöbb időt üres vázként töltötte a polcon a többi aktív heli mellett.




Költség lista
- váz üresen Canomod kabinnal 36.000 Ft
- Align MX 500 motor 10.000 Ft
- Futaba S9257 farokszervó 10.000 Ft
- Align DS510 ciklikus szervók 15.000 Ft
- Align szervókarok 1.500 Ft
- Fő és keresztengelyek 6.000 Ft
- Spektrum AR7200BX FBL rendszer 25.000 Ft

Az 500-as gép sajnos még nem volt készen és 103.500 Ft-ba került, és még kellett az akku és a szabályzó. Végülis nem mondhatom, hogy drága lett volna a gép mivel repkészen mondjuk 2 akkuval 145.000 Ft körül lett volna, ennyiért egy új 450L-t kaphatsz.

Sajnos így nem lett semmi az 500-as projektből, viszont abban a tudatban váltam meg tőle, hogy biztosan lesz még más nagyobb gépem is.

3 megjegyzés:

  1. Kár, hogy nem építetted meg,én szerintem az 500-as egy nagyon jó tanulógép, még nem horror kategória hozzá az alakatrész, akku, de már megvan egy kicsit a nagygépes stabilitás. Én 500-on tanultam a legtöbbet, nagyon szerettem, ismerős gépével ha összejövünk sokszor repülök jó pár startot. Nagyon sokáig kiszolgálja az embert....jó párszor gondoltam rá beszerzek újra egyet gyakorlós gépnek.

    VálaszTörlés
  2. Sajnos nem lett belőle semmi, én is sajnálom mert sokkal jobb lett volna ezzel repkedni mint mondjuk egy 450-es géppel. De ami késik az nem múlik, szeretnék majd nagyobb gépekkel is repkedni :)

    VálaszTörlés
  3. Szerezz be egy Gaui X5-öt, na az egy igen jó gép,nem is értem miért nincs belőle itthon tucatszám. Mindenki állandóan Align-nál van leragadva :D

    VálaszTörlés