2016. szeptember 9., péntek

Drón használat szigorítása egyre közelebb

Egyre aktuálisabb a dolog ami szinte minden modellezőt érinteni fog akik a repülést kedvelik. Komoly változások jöhetnek és szigorú szabályozások a drónokkal kapcsolatban. Éppen a mai napon kaptam egy újabb hírlevelet ami a drónok repülésének szabályozásaival foglalkozik. A téma folyamatosan előtérben van mivel számtalan cikk található erről szerteszét az interneten.


A drónok egyre elterjedtebbek ipari felhasználásban, főleg a hadiparban, de hobbi céllal is egyre többen vásárolnak különféle távirányítású repíthető masinákat, de ez utóbbi már a polgári repülést is veszélyeztetheti amennyiben annak vezetője nem elég körültekintően használja az adott gépet.

Lássuk csak mi is számít drónnak?
Az idegen szóról az emberek egyik felének egy kedves játékrepülő jut eszébe, amivel a hátsó kertben bárki készíthet amatőr légi felvételeket, vagy akár repkedhet kedvére. Sokan viszont az amerikai hadsereg repülő gyilkológépeire asszociálnak a Predator drónokra. Mindkét csoportnak igaza van, a köznyelvben ugyanis a pilóta nélküli kisebb és nagyobb gépeket egyaránt drónként szokták említeni attól függetlenül, hogy ember irányítja őket a távolból, vagy saját szenzoraikkal tájékozódnak. Tehát ami pilóta nélküli jármű az mind drónnak számít, vagyis az rc helikopterek, repülők és quadkopterek is beletartoznak a meghatározásba.

A Magyar légtérre vonatkozó jogszabály itt megtalálható (1995-ben adták ki). LETÖLTÉS!

Jogosítvány és rendszám?
A brit Polgári Repülési Hatóság tavaly 12 hónap alatt hét esetről számolt be, amikor a leszálló repülőgépek majdnem összeütköztek egy drónnal, emiatt figyelmeztetést adott ki a szervezet. Jelenleg az unióban nincs összehangolt szabályozás a drónok használatáról, bár az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) már dolgozik egy szabálycsomagon, amit szeretnének bevezetni. Az európai légügyi szervezetek szorgalmazzák a drónok regisztrációját és a vezetők kötelező képzésének bevezetését. A kínai DJI vezető dróngyártó cég azzal próbál védekezni a tiltott légtérben való repülés ellen, hogy az irányító szoftverbe beprogramozta a tiltott légtereket, ahova nem engedi a drónokat berepülni, de ez kikapcsolható. Ezek szerint az is elképzelhető, hogy a közeljövőben szükségünk lesz egy jogosítványra amellyel reptethető lesz kedvenc modellünk, illetve mivel regisztrálni is szeretnék a repülő járműveket, lehet lesz forgalmi engedélyünk és rendszámunk is a gépekhez? Mi jöhet még, 50-100 startonként műszaki vizsga? :)

Mi a helyzet hazánkban?
Magyarországon, jelenleg folyamatban van a pilóta nélküli gépekre vonatkozó jogszabály kidolgozása. A Nemzeti Közlekedési Hatóság állásfoglalása szerint a drónok légi járműveknek minősülnek és alkalmazásuk hasonló repülésbiztonsági kockázattal jár, mint a hagyományos légi járműveké. A végleges jogszabály elkészültéig, minden légtérhasználathoz előzetes kérelmet kell benyújtani és ezeket egyenként bírálja el a hatóság.
A törvényi szabályozás mellet a drónt irányító pilótának tudatában kell lennie, hogy egy ilyen gép használata komoly felelősséggel jár. Egy a levegőben mozgó járművel bármikor előfordulhat valamilyen baleset, aminek következtében az lezuhan. Ilyen esetben az alatta tartózkodó személyek veszélybe kerülnek. Ezért fontos, hogy a drónt irányító személy mindig nagy körültekintéssel használja a gépet. Jelenleg Magyarországon 150 méteres magasságig (és az irányító személytől ugyanilyen távolságig) egy legfeljebb 25 kilogrammos távvezérlésű repülő járművet bárki vezethet külön képzettség nélkül. Ugyanakkor minden repüléshez külön eseti légtérhasználati engedélyt kell kérni a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól, ennek igénylését kizárólag írásban lehet benyújtani, és elnyerése harminc naptól akár több hónapig is elhúzódhat.

A bejegyzésben több weboldalról is szereztem forrásokat, bárki aki tud frissebb információval szolgálni a dolgot illetően kérem jelezze felém.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése