2019. január 1., kedd

BÚÉK! LiPo akkumulátorok töltése és gondozása

Boldog ÚJÉVET kívánok minden modellező társamnak!

Egyből itt az év elején egyik olvasóm fel is vetett egy nagyon fontos témát, amiről eddig még nem írtam, viszont fontos lenne említeni róla pár szót. Ez a téma pedig nem más mint a lipo akkumulátorok töltése és gondozása.

Ebben a témában nagyon megoszlanak a vélemények, én szintén a személyes tapasztalataimat írom meg, kérem ezért senki ne támadjon meg. Megosztanám azokat a dolgokat és módszereket amik nekem teljesen beváltak a modellezésben. A hazánkban kapható modellek nikkel illetve lítium akkumulátorokkal vannak szerelve. A két akku típust azonban nagyon szét kell választanunk amikor a töltésről vagy gondozásról beszélünk. Most főként inkább a lipo-ról lesz a nikkel akkukat (most) nem szeretném kivesézni.

Merítés
A nikkel akkukat szinte teljesen le lehet meríteni, annyira, hogy már modellünk szinte mozgásképtelen lesz, légi járművek esetén természetesen ez nem ajálott, ha nem akarsz zuhanni. Ezzel szemben a lipo akkuknál ez akár végzetes hiba lehet. A lipo akkukat nem érdemes 3,7 volt/cella alá meríteni mert ezalatt az akku cellája már károsodhat. Ilyen akkuknál szoktunk használni egyes modellek esetén lipoőrt. Ez egy egyszerű kis "riasztó" áramkör amit az akku balancer csatlakozójára téve figyeli menetközben az egyes cellák feszültségi szintjét. Ha beesik egy adott határ alá akkor jelez. Helikopterek esetén ezt én nem alkalmaztam, a rotor hangjai miatt amúgy sem hallanánk nagyobb kopterek esetén (a kicsi gépekre pedig túl nagy a lipóőr, nem bírják el). Amikor helivel repülünk akkor tisztában kell lennünk a gépünk fogyasztásával és ebben az esetben "időre" repülünk. Komolyabb távirányítókon már megtalálható a stopper, vagy visszaszámláló funkció.
Tapasztalataim alapján én a helikoptereimmel 3-5 perceket repültem, ez persze mindig függ a gép igénybevételétől is. Helikopterek esetén az átlagos repülési idő 4 percre álltható be, ilyenkor a gép akkuja még biztosan nem károsodik, normál használat esetén. 3D repülés esetén már modosulhat ez az idő 3 percre is.

Töltés
A lipo akkuk töltésére is nagyobb figyelmet kell szentelnünk. Nem érdemes az akkukat közvetlen a merítés után azonnal töltőre tenni, érdemes várni pár percet amíg az akku kihül. Amennyiben gyári, egyszerű töltőt kaptunk a modellünkhőz akkor arra csatalkoztatva a töltő tudni fogja mi a dolga, töltés után levesszük az akkut és már használhatjuk is.
Viszont, ha ugynevezett okostöltőt használunk akkor több dologra is figyelni kell.

- ki kell választani a töltőn, hogy milyen akkut töltünk pontosan, nimh, nicd, lipo, life stb.

- ezután be kell állítani, hogy a kiválsztott akkut milyen módon szeretnénk tölteni, gyors, normál, merítés vagy balancer töltés, esetleg tárolási töltés. Én szinte minden alkalmommal minden 1 cellánál nagyobb akkumat balaceres töltéssel töltöttem, mivel így minden cellát egyesével ponotsan ugyanúgy tölt fel. Ez a módszer kicsivel tovább tart mint a többi, de jelentősen növelhető vele akkunk élettartama.

- be kell állítanunk az akku feszültségét 1,2,3,4 cella stb.

- illetve töltés áramerősségét ami nagyban függ a tölteni kívánt akkumulátortól. Vegyünk most példának egy átlagos 3 cellás repülő/helikopter akkut.

3 cella tehát 11.1V névleges feszültségű, teljesen feltöltve viszont 12,6V. Kapacitása 2200mAh 30C-vel. A hosszú élet reményében a lipo akkukat 1C-vel töltjük ami jelen példa szerint 2200mAh, tehát a töltőnkön 2,2 Ampert állíthatunk be. Egy 5000mAh-es akkumulátort viszont már tölthetnénk akár 5 Amperrel is.
Én a legtöbb akkum esetében így jártam el, és szerencsére nem is volt sok selejtem...

Tárolás
Repülni mindig frissen töltött akkuval menjünk! Ez az egyik legfontosabb alapszabály. Amennyire csak lehetséges a repülés előtt töltsük fel teljesen a használni kvánt akkukat. A lipo akkukat nem érdemes teljesen feltöltött vagy merített állapotban tárolni, minden alkalommal merítsük/töltsük őket a tárolási 3,8 V/cella feszültségre. Másik fontos dolog az akku tárolási hőmérséklete. Többen vannak akik a lipo akkukat a hűtőben tartják ezzel is minimálisra csökkentve az önkisülés lehetőségét. Én nem tartottam hűtőben az akkuimat, mondjuk a házon belül azért mindig egy hűvösebb szobában helyeztem el. Ezekkel a feltételekkel elkerülhetjük, hogy egy hosszabb tárolás után az akkuk tönkremenjenek.

Remélem ezzel mindenkinek tudok segíteni, akinek kétségei vannak a lipo akkukkal kapcsolatban.
Következő bejegyzésben a lipo felépítését és az akkun feltüntetett "fura" számokat fogom megmagyarázni...

2 megjegyzés:

  1. ÜDV! Rég jártam erre, jó téma az akksi, van vele tapasztalat. Ahogy írod is a tárolási töltést és a frissen töltött akkuval repülés, ez a legjobb, annyi, hogy a mostani akksikat már azért lehet sok C-vel tölteni(4-5 esetleg akár egyeseket már 10C-vel is) Élettartam és energia leadás szempontjából legjobb a tölt-repül üzem, felesleges sok akkumlátort bevásárolni elég 2-3 db, a többi akksi költségét meg be lehet fektetni a terepen való töltéshez való berendezkedésbe. Erős tápegység, jó és megfelelő teljesítményű töltő, aggregátor. Tölt-repül üzemben amennyivel lehet tölteni az akksit annyival mehet, 2 db 6s 5000mAh akksit 10-15 perc alatt feltöltve, párhuzamosan kötve pl....Nem kell várni akku kihűlésére legalábbis nem szoktunk,gépből ki töltőre és már töltjük is, sőt a tapasztalat azt mutatja hogy a legjobb ha végig üzemi hőmérsékleten van. 1C-s Lipo töltés már a múlté...és ahogy említettem 2-3 pakk akksival egész nap lehet repülni. Némi hátrány, hogy nem olcsó erre berendezkedni, de az akksik azt mutatják, hogy így bírják a legtöbb ciklust öregedés jele nélkül.Slussz poén, hogy érezni a különbséget egy frissen feltöltött meleg akksi és egy otthon pár órája feltöltött között...

    VálaszTörlés
  2. Szia Tomek!
    Sajnos én is elég régen jártam itt, de azért igyekszem írogatni :)
    Köszönöm a hozzászólást, ha megengeded akkor bele is tenném a következő bejegyzésbe.

    VálaszTörlés