2016. május 26., csütörtök

Mivel kezdjek?

Az egyik legfontosabb dolog a helikopterek tanulásakor, hogy mivel is fogjuk elkezdeni az egész "szakmának" a tanulását. A rossz választás bizony teljesen eltántoríthat a hobbitól...


Erről mindenkinek más véleménye van, én csak a saját tapasztalataimat írom le, ezzel is segítve olyan bizonytalan kezdők sorsát mint amilyen én voltam pár évvel ezelőtt. Sokan azt mondják nem érdemes a kicsi gépekkel vesződni mert jóval nehezebb az irányításuk mint egy komolyabb nagy gépnek. Ebben teljesen igaza van mindenkinek de csak részben, ki is fejtem miért látom így.

Leszek én Tamás a tapasztalt pilóta aki már inkább többet repül mint szerelget... És a kezdő Gyuri, aki nagyon szeretné elkezdeni a helikopterezést. (az első dialógust nem preferálom)

Tamás: Szia Gyuri szeretnél helizni tanulni?
Gyuri: Igen nagyon, gondoltam veszek is a Tesco-ban egy ilyen helikoptert...
Tamás: Hmmm... Hát ha komolyan gondolod akkor inkább ajánlok valamit, nem szabad ilyen kis gépekkel kezdeni a helizést. Nézz fel az internetre és nagyon jó 500-as, 600-as gépek vannak, lehet most tudnál venni egyet távval együtt akár 250.000 Ft körül.
Gyuri: Te hülye vagy? Ennyit biztosan nem akarok ilyesmire költeni!!!

Na ez a beszélgetés itt le is zárul mert szegény Gyurit teljesen elrémíteném azzal, hogy helizni csak így lehet. Tény a nagyobb heliket sokkal könnyebb irányítani a méretüknél fogva de a nagy helihez sokkal többet kell tudni a helikopterekről.

A csodálatos T-Rex 600 ESP, igazán méretes darab

Lássuk, hogyan zajlik a fenti beszélgetés ha Gyuri tényleg velem beszél:

Tamás: Szia Gyuri szeretnél helizni tanulni?
Gyuri: Igen nagyon, gondoltam veszek is a Tesco-ban egy ilyen helikoptert... Nem is drága kb 10.000 ft annyit megér, hogy kipróbáljam.
Tamás: Aham... Hát ha komolyan gondolod akkor inkább ajánlok valamit. Nézz fel az internetre és vannak nagyon jó 4 csatornás gépek amikkel már meg tudod tanulni az orientációt és jobb mint a Tesco gazdaságos heli. Illetve ha picivel többet is rá tudsz szánni akkor lehet érdemesebb a 6 csatornásokkal kezdeni, mert azok igazán vissza tudják adni egy igazi helikopter mozgását. Ő kicsit drágábbak, 30-40e Ft is lehet.
Gyuri: Hát sok a 30 ezer annyit nem akarok ilyesmire költeni. Viszont az olcsóbb megoldás az érdekelhet.

Én pont így voltam legelőször mint Gyuri, hogy nagyon azért mégse ugorjunk bele mert mi van ha mégsem tettszik, ha nem tudom megtanulni, ha mégsem köt le annyira...stb.
Ekkor jött a nagy kérdés, akkor mit és honnan...??? Több száz oldal olvasgatás után rájöttem, a megoldásra amit az RC Modell fórumon találtam meg végül. Pontosítanám ismét csak a saját tapasztalataimat írom le ez nem biztos, hogy mindenkinek beválik, mert láttam olyan embert aki szinte egyből nagyobb helikopterrel kezdte és meg tudta tanulni. A tanulási folyamatot nagyon meghatározza a ráfordított idő mennyisége...

WlToys V911 V2 a legjobb kezdő 4 csatornás helikopter

Igen a V911 volt a megoldás nekem is mint számos más kezdő pilótának. Egyszerű kis 4 csatornás gép, szépen és stabilan repül, NEM DRÁGA, olcsó a fenntartása de szinte törhetetlen.

Egy összeállításom az első V911-ről

Pár hét gyakorlás után a V911-el el tudsz jutni oda, hogy már kevés lesz a helikopter mert kirepülsz vele mindent. Biztos kézzel irányítod minden pozícióba, olykor még egy-egy bukfenc is megy vele ha magasról indítod. 

Az igazi laikusok legelső kérdése... Na micsoda? Ezt már biztosan hallotta minden helis... 
Milyen magasra tud menni?

Na ezt soha ne próbáljátok ki mert egy 2,4 GHz adó-vevő modullal ellátott távirányítású masina akár kilóméterekre képes elmenni tőled. Akár a V911 is 200-300 méter, ennél a méretnél már csak az a baj amikor nem látod pontosan a gép merre is áll, ha esetleg van egy kis szél hozzá akkor biztosan vége a gépnek. Nekem sikerült így elhagyni egy kis 911-et mert kissé szellősebb időben elég magasra felmentem vele minek hatására elkezdett a gép sodródni egyre távolabb. Amikor a helikopter helyzetét nem tudod beazonosítani akkor hiába húzod neki az irányokat azt sem tudod melyik irány merre viszi a gépet. Ez nagyon fontos mindig olyan távolságra repülj el a géppel, hogy pontosan meg tudd állapítani a helyzetét.

A legelső V911 amivel megszerettem a repülést, a harci sérülések már jelen voltak pár nap használat után, mégis az egyik legtartósabb gép amivel valaha találkoztam.


3 megjegyzés:

  1. Akkor leírom én hogy gondolom a kezdést.
    Engem rábeszéltek egyből egy Trex450-es klónra az okosok. Nem azt mondom hogy megbántam, mert előbb utóbb eljutottam volna ide, de bizonytalanoknak, ismerkedésre minden ellenvélemény ellenére bátran vegyetek meg egy kicsi 4-6 csatornás játékot. 4 csatornás némileg stabilabb, vagy 6 csatornásból FBL. Pl. a V911-es elég népszerű típus, de ha most kezdenék, a mai eszemmel akkor egy ilyesmi olcsó, BLDC motors, FBL-es stabilizálású pici helit vennék:
    http://modellezz.hu/webshop/product/view/3/410
    Fontos hogy olyat vegyetek, amihez van alkatrész is. Kapásból érdemes hozzá pár csere akkut (ha nem cserélhető akkor felejtős) meg egy komplett rotorfejet, rotortengelyt, rotorokat bevásárolni hozzá, mert ezek sérülékenyek, főleg kezdőknél.

    Koax helik viszont nem jók sok mindenre. Túl stabilak, két hét alatt rá lehet unni. Még az orientáció gyakorlására is kevés. Talán egyedül a magasság kezelés, amit lehet tanulni belőle.

    Ezek a kicsi helik méretük miatt elég idegesek, nehezen irányíthatóak. Ez lehet hogy elveszi valaki kedvét, de legalább olcsón megúszta. Viszont aki elég kitartó és megtanulja irányítani, annak a nagyobb gépekkel sem lesz gondja. Nem utolsó sorban a nagyobb gépek azonnal sérülnek. Ezek a picik jó eséllyel nem sérülnek, vagy olcsón javíthatóak.

    450-es helivel, én eleinte többször törtem a helikoptert, mint ahányszor a levegőbe tudtam emelkedni, pedig szimulátoron rengeteget gyakoroltam előtte.
    Vagyis a 450-es heli csak olyan kezdőknek azoknak ajánlom akiknek frenetikus tehetségük van, vagy aki legalább kétszer ki tudja fizetni az árát, mert úgy is törni fog párszor.

    VálaszTörlés
  2. Köszi Laci az építő hozzászólást! Én sem bántam volna, ha nagyobb géppel kezdek mert nekem összességében biztosan többe volt már így a hobbi mint neked akár az összes töréssel :D

    VálaszTörlés
  3. Én is 450-el ezdtem ugye, nekem bevált kezdésnek. Első próbálkozások is sikeresek voltak, mondjuk én betonos felszállón kezdten , ott szépen lehetett csúsztatni eleinte a prakeretet, igazából úgymond törés nélkül eljutottam az első fordulóig, volt egy két keményebb landolás ami betett a mechanikának, meg lefogazott a farok szervó. Igazi törések csak ezután kezdődtek, amikor belendültem, megy ez nekem.... volt hogy 2 gép volt egyeszrerre üzemképes, és egy hétvége 3 törés....de másnapra ment tovább nem szegte kedvem.
    A gépet mielőtt elsőre elemeltem volt jó 3 hónap szimu, addig meg ismerkedtem a beállítással, szereléssel, működéssel.

    VálaszTörlés