2016. június 3., péntek

Zsák utca... :( (3. rész)

Minden meglett a géphez már csak össze kellett, építeni és indulhat a berepülés. A gép szépen lassan elkészült, elektronika belekerült, kezdődhetett a próba. Mint egy igazi kezdő, mindent a leírások alapján csináltam, nem akartam semmiben sem hibázni.


Az ábra tökéletesen szemlélteti egy hilleres fej pontos beállítását (jobbra). A piros vonalak mentén, mindennek párhuzamosnak kell lennie, ekkor van tökéletesen beállítva a helikopter feje 0 fokra. Időigényes munka de ha jól csináltad a  jutalom nem marad el. Bővebb leírás még lesz a helikopterek pontos beállításáról, most nem részletezném mert akkor nagyon hosszúra sikerülne a bejegyzés.
Szóval a szervók a helyükre kerültek, a motor, szabályzó és a vevő is be volt kötve, végül a klón gyro is felkerült a gépre. Beépítés után mindent le kell ellenőrizni, hogy tökéletesen működik-e, a szervók jó irányba mozognak, a motor megfelelő irányba forgatja a főrotort (felülről nézve az óra járásával megegyező irány), a farokrotornak viszont ellenkező irányba kell forognia, a gyro megfelelően kompenzál, szabályzó beállításai megfelelőek-e. Miután ezek a dolgok megtörténtek, jöhetett az első felpörgetés a földön. Ekkor meglepődve tapasztaltam, hogy a gép szépen kezd felpörögni, majd egy bizonyos fordulat után a farka elkezdett ide-oda csapkodni. Azonnal levettem a gázt és elkezdtem kutatni a jelenség okát. Itt sajnos egy elég sok ismeretlenes egyenlettel találtam szembe magam.
Természetesen nyitottam egy új böngészőt és elkezdtem visszaolvasgatni, merre is lehet a hiba.



Mitől csapkod a farok?

- olyan rezonancia van a gépben ami sajnos megzavarja a gyrot. Ezt sajnos elég sok alkatrész hibája/deformálódása okozhatja, kiderítése igen hosszas. (lapát egyensúlyozás)
- a farok mechanika esetleg nem lett jól beállítva, szorul, vagy hibás alkatrészeket tartalmaz.
- a gyro érzékenység beállításai nem jók ezért oszcillációt okoz vagyis berezeg a farok.
- rossz a gyro rögzítése a vázon túl sok rezonanciát kap a géptől.
- hibás a gyro cserélni kell
- hibás lehet az új farokszervó, sajnos klón termékeknél előfordulhat ilyesmi is.
- a rádió beállításai még nem tökéletesek. Ezt a legkönnyebb végignézni érdemes ezzel kezdeni és a gyroval.

Hirtelen ennyi jut eszembe ami okozhatja a jelenséget (de még az is lehet, hogy kihagytam valamit). Szépen lassan elkezdtem végigmenni az egyes lehetőségeken. Innentől kezdett érdekes lenni a dolog, túl egyszerű lett volna, ha csak úgy összerakom és repül is. Azóta megtanultam, hogy ilyen nem is létezik, akkor sem, ha új helikoptert veszel, a beállításokat minimum 4-5 startig finomítani kell.

El is kezdtem a hiba keresését azonnal a távirányítón és a gyron. Ilyenkor az a legjobb, ha a gyro érzékenységen állítunk, az lehet az elsődleges hiba. Nekem ekkor 70% volt ami lehetett túl magas, szépen lassan elkezdtem csökkenteni az értéket 5-10%-on ként, egyre kevésbé rázta a farkát a gép de sajnos amikor már elértem a 30% alatti tartományba, ott azt vettem észre, hogy a felpörgetés közben a heli egyszer csak lassan elkezdett pörögni a földön. Itt már olyan kevés volt az érzékenység, hogy meg sem tudta tartani a gép farkát. Ekkor már tudtam, nem a gyro vagy a rádió a hibás hanem a mechanikában lesz a baj. A farokszervót teszteltem indítás előtt szépen egyenletesen mozgott nem volt hibás. A farokmechanikát átnéztem de pont olyan volt ahogy a nagykönyvben az meg volt írva. A gyro rögzítéssel sem lehetett igazán probléma mert vastag kétoldalas szivacsos rezgéscsillapító ragasztóval tettem fel.
Jöhetett a fej ellenőrzés, mivel kicseréltem a tengelyeket újra ezért kizártam azt, hogy valami hibás lenne hacsak gyárilag nem volt az... Sajnos sok olyan tapasztalatról olvastam amik arról számoltak be, hogy az új olcsó alkatrész már alapból görbe volt. Nem véletlen egy Align főtengely 1500ft a CopterX-ből hármat kapok ennyi pénzért ;)
Sebaj nem adtam fel, ment a tengelyek üveglapon való gördítése és egyéb praktikák, hogy meg tudjam állapítani mi okozza a hibát.
Férfiasan bevallom ez több napig is elhúzódott mivel elég gyakran elvesztettem a türelmem ezalatt az idegölő játék alatt. A végen az egész fejet lebontottam csak a főtengellyel pörgettem be a gépet, de nem láttam változást a főtengely forgásán, a gépet kezemben tartva sem éreztem, hogy esetleg jobban rázkódna mint kellene. Szépen egyesével pakoltam fel a fej részeit, mindegyik után bepörgetés és tapasztalás, de semmi rendellenes. Nem igazán sikerült megfejtenem a hiba okát csak arra tudtam gondolni, hogy azért lehet mert mivel használtan vettem, már nagyon elhasználódott a fejben több alkatrész és együtt okoznak olyan rezonanciát ami megöli a gyrot. Végső elkeseredésemben vásárlásra adtam a fejem.



Egy CopterX új komplett rotorfejet, és egy komplett új farokhajtást vettem. Úgy gondoltam ez biztosan megoldja a problémámat. 10-12 nap szünet következett, eközben próbálkoztam még mindennel, hiller lapátokkal, tengellyel, többféle főlapáttal is és így tovább.
Végre megérkeztek az új alkatrészek, alig vártam már, hogy beépítsem a helyére. Azért volt jócskán különbség a használt és új fej között, az új nem lógott semmit, kifejezetten mondhatom, hogy pontos volt, felpörgetéskor a hangja is kissé más volt. Bekerült az új fej és farok, képzeljétek el az izgalmat amit éreztem felpörgetés előtt... És láss csodát!!! Na mi történt, na mi???
Ismét elkezdte rázni a farkát. :((( Sajnos ez volt az a pont amikor már feladni kényszerültem, mert itt elég volt. Ekkor pár hét szünet következett, nem tudtam folytatni a projektet sajnos, belefáradtam!

Az olcsó gépem eddig kb 60.000 Ft-ba volt és használhatatlan. Gyakoroltam a V922-vel, repkedtem amikor csak tudtam. A következő részben leírom, hogyan is végződött a történetem.

4 megjegyzés:

  1. Jó így visszaolvasni a sok szívást, bár én azért sikeresen felszálltam a copterx-el anno, nekem ez volt az első gépem. Nem bántam meg, hogy egyből 450-el kezdtem.
    Bar én hamar cseréltem gyrot+farok szervót, ezután eléggé repülhető masina lett, persze ekkor, ekkor még HK rádióval.....
    Aztán gondolta egy nagyot : hm lehet igaza van a sok tapasztaltabb szakinak, mert menyit segÍtett a jobb gyro( align gp 750) és a komolyabb szervó(ino lab ).
    Jött is egy align sev2 váz vétele, majd egy full original Align 450 pro......no meg a Hitec Aurora táv, nem mondom hogy olcsó volt, de ha újra kezdeném akkor egyből így, jo cuccokkal.. persze ahogy írtad ez sokkołó egy kezdőnek...... azt görgött tovább a lavina......450-500 majd 600 pro, gaui x5, 600 nitro DFC, Synergy E6/7....ezen utóbbi két gépet nyúzom.......

    VálaszTörlés
  2. Gondoltam, hogy ezen a zarándok úton mások is végig mentek. Neked annyiból mondjuk jó volt, hogy a kis gépeket kihagytad, bár azokkal nekem pont nem volt szívás, csak funfly :) Jó gépeid voltak, hát a Synergy az meg nagyon állat, tavaly láttalak repülni is Vértesszőlősön, nagyon szépen repülsz.

    VálaszTörlés
  3. Ezen minden kezdőnek át kell esni. Ki kell tapasztalni mi az ami fontos, és mi az ami kevésbé.
    A rotorfej pl. nem sok vizet zavar, csak ha már nagyon görbe a tengely. A kiegyensúlyozás fontos, meg a farok rotor nagyon. Kardán is tudja zavarni a girót. Szerintem ha nem eredendően rossz a giró, akkor meg tudnám tanítani rendesen repülni a gépedet a régi alkatrészekkel is.

    Én mindig a legolcsóbb kínai alkatrészeket vettem. Van köztük pár hibás, ezeket szelektáltam, de összességében jók, és így nagyon olcsón megúsztam mindig a töréseket. Persze ehhez kell a tapasztalat, hogy a kínaiból is lehessen jó helit csinálni.

    Persze jó az Align, és probléma mentesebb, de néztem ahogy velem együtt kezdők rettegnek attól hogy összetörik a helit, a drága javítás miatt. A repülés elég izgalmas ezek nélkül is, így legalább a töréskár anyagi oldala engem túlzottan nem izgatott, csak az, hogy ha elfogy az alkatrész, akkor 1 hónap mire ideér kínából.

    VálaszTörlés
  4. Ma estére elkészül az utolsó rész, abban benne lesz a tuti megoldás a CopterX-es bajomra... :)

    VálaszTörlés