2016. július 28., csütörtök

Helikopteres szótár - FB avagy FBL? 2. rész

Akkor bele is csaphatunk a második részbe ahol az FBL gépekről és egységeikről lesz szó egy kicsit bővebben. Bocsánatot kérek mindenkitől a sok szünet miatt, de hát nyár van és olykor nekem is kell egy kicsit pihennem :)
Szeretném megköszönni mindenkinek, akik olvassák a blogot, szeretném megköszönni a kommenteket is, és arra kérnélek titeket, hogy juttassátok el minél több emberhez a blogomat!
Tehát a FBL helikopterekről lesz szó ebben a részben. Nem szeretném nagyon bonyolítani a leírást, hogy minél érthetőbb legyen mindenki számára. A legfőbb különbség a hilleres gépekkel szemben, a fej mechanikus összetételeben azonnal látható. Ezeken a gépeken nincs flybar és ezáltal számos alkatrész hiányzik az imbolygó és a lapátbefogók között. Ha nincs hiller, akkor nincs hiller lapát és hiller súly sem, hiller keret, összekötők és alsó, felső mixer karok.

A képen egy MSH Protos 500 FBL feje látható, könnyedén megkülönböztethető a hilleres fejtől, sokkal egyszerűbb, letisztultabb.

Az FBL fej összetevői:
- vezérlő linkek a szervóktól az imbolygóig: amikkel a szervók mozgatják az imbolygót.
- imbolygó: más néven vezérlő tárcsa, mely segítségével a rotor forgási síkját irányítjuk.
- rögzítő karok: az imbolygót rögzítik a rotorfej elsó részéhez, ezzel gátolva elfordulását.
- vezérlő linkek a lapátbefogókig: a lapátok állását vezérli az imbolygó segítségével.
- rotor fej: rotor agyból és a két lapátbefogóból áll, belül pedig kereszttengely, alátétek, dumperek, csapágyak, nyom csapágyak és rögzítőcsavarok.


A képen jól látható egy szétszerelt 450-es helikopter FBL feje

A hilleres gép esetében a hiller, forgási sebessége stabilizálta a gépet, ez a stabilitás nem mondható 100%-nak mivel a hilleres gép folyamatosan "úszik" valamerre a levegőben és folyamatosan korrigálni kell (persze ez gép mérettől függően eltér, mivel egyre nagyobb egy gép annál stabilabb, legyen az hilleres vagy akár fbl), még ahhoz is hogy, akár egy helyben tartsd. Ahhoz, hogy a gép egy helyben tudjon lebegni, arra van szükség, hogy az imbolygó folyamatosan vízszintben legyen és a fej összes alkatrészének minimális legyen a kopása, lógása. Itt jön képbe az FBL vezérlő, melynek pontos szerepe a gép stabilitásának megőrzése.

Mikado Logo 600 FBL helikopter

A piacon számos vezérlőt lehet kapni, párat fel is sorolok majd. Az FBL vezérlő feladata pontosan az lenne, hogy a gépet a levegőben folyamatosan egy helyben tudja tartani, persze a mechanika pontossága illetve "feszessége" is meghatározza ezt mivel egy kopott imbolygóval nehezen fogunk egy helyben lebegni. 
A vezérlő egységben egy 3 tengelyes (illetve 3+3 tengelyes) gyroszkóp van, amely ügyel arra, hogy az imbolygó szervóit folyamatosan úgy tartsa, hogy a gép ne ússzon el egyik irányba sem. A 3 irányú "mozgásérzékelő" mindig egy nulla ponthoz viszonyítva próbálja helyben tartani a gépet, ezt a pontot az akku csatlakoztatásától számítja (boot-olás), a nulla pont akkor változik meg amikor parancsot adunk neki a rádióról, innentől az lesz a nulla pont amit mi adunk neki és a következő parancsunkig azt tartja. Ezt nagyon jól meg lehet figyelni egy kisebb FBL helikopter imbolygóján, amikor felpörgeted a motort és a helikoptert próbálod jobbra-balra mozgatni, akkor az elektronika megpróbál ennek a mozgásnak ellentartani ezáltal stabilizálni a gép helyzetét.


Remélem érthető a videón amiről írok.


 A vezérlő tartja a főrotort, vezérli a 3 szervót és folyamatosan vezérli a farok rotort is, hogy a gép farka se forduljon ki. FBL gépeken az összes szervó csatlakozik a vezérlő egységhez. 

A kép jól szemlélteti a Beastx bekötését, egy satellite vevővel. A vezérlőre az összes szervó csatlakozik.

Az FBL rendszer feltehető hilleres gépre is mivel használható csak "sima" farok gyronak is. Ebben az esetben nem kötjük rá az összes szervót, hanem csak a farok szervó megy a vezérlőbe. Nem éppen gazdaságos megoldás, bár ha később át szeretnénk a gépünket építeni FBL rendszerűre akkor a vezérlővel már nem kell vesződnünk.



A fenti képeken a ALIGN flybarless repülésvezérlőit láthatjátok, nekem nem volt szerencsém egyik típushoz sem (szerencsére), sokak szerint nem a legmegbízhatóbb rendszerek közé tartoznak.


Az MSH által gyártott Brain és más néven iKON fbl rendszerek, hazánkban és világszerte is kedvelt vezérlők, megbízható, nagyon jól programozható, számos hasznos funkciót tartalmaznak. Sajnos nem volt szerencsém repülni még vele de ami késik nem múlik. Legújabb MSH termék a Brain 2.

BEASTX - Be Absolute Satble - hazánkban az egyik legkedveltebb vezérlő, ár-érték arányban is nagyon megfelelő, kezdőként is érdemes megvenni mert ezt egy darabig nem cseréled le. Nagyon könnyen programozható, egy gombbal saját ledes menüvel, bármikor a helyszínen. Komolyabb PID beállításokhoz már szükséges a számítógép.


Három igazán profi FBL vezérlő rendszer a Spartan Vortex és a Mikado V-Bar és a Spirit. Egyes pilóták szerint a legjobb rendszerek, mindent tudnak amire egy komoly 3D pilótának szüksége lehet, sajnos nem volt alkalmam kipróbálni egyiket sem.


A végére hagytam a legolcsóbb kategóriát, ezek a rendszerek valamelyik nagyobb gyártó modelljeinek klónjai, másolatai. Ár-érték arányban jó helyen szerepelnek, komolyabb igénybevételnél már nem biztos, hogy megbízható a rendszerek. 5.000-15.000 Ft-ig lehet őket megvásárolni, míg egy nevesebb vezérlő 50-60.000 Ft-ba is kerülhet.

Lényegében mindegyik vezérlő azonos alapokon működik és nagy túlzással mindegyik ugyanazt csinálja, de ez így nem teljesen igaz. A drágább vezérlőkben számos olyan kényelmi funkció van amik nincsenek benne az olcsóbb társaikban. Példának okául, MSH Brain, Self Level mód, vagyis bizonytalan pozícióban talpra állítja a helidet a levegőben, ezzel csökkentve a törés esélyeit. Vagy Mikado V-Bar, rezonancia analízis, mellyel egy diagrammon követni tudod a helid rezonanciáit az egyes fordulatszámoknál. Továbbá folyamatosan adnak ki rá újabb és újabb szoftvereket amikbe egyre több tudást próbálnak beletenni.
Volt szerencsém kipróbálni a Tarot ZYX S2-t és a AR7200BX Spektrum vezérlőt. A Tarot-ot újonnan vásároltam külföldről 12.000 Ft-körül, míg a BEASTX 30.000 Ft volt itthon, használtan, bár szinte mint az új.

TAROT ZYX S2
A Tarot vezérlőről nagyon sokan írnak itthoni és külföldi fórumokon is vegyesen jót és rosszat is, de a többség meg van vele elégedve. Nekem sem volt vele sok bajom azon kívül, hogy néha újra kellett boot-olni, mert nem akart működni. Ez mondjuk már elég nyomós ok, hogy miért ne vegyünk ilyen repülésvezérlőt, mi történik, ha a levegőben boot-ol újra vagy esetleg le is áll??? Erre nem volt nálam példa, bár szerintem mások sem tudnak ilyen történettel szolgálni. Amiért nála lecserélésre került a Tarot fbl az a mozgása, illetve viselkedése a levegőben. Nekem túl szögletes volt, nem tudtam úgy paraméterezni, hogy nekem kézre essen. A kisebb BLADE helijeimben AS3X rendszer volt ugye, ami egy Spektrum gyártmány, ezek viselkedése nagyon szimpatikus volt nekem. Ezért gondoltam hasonló rendszert kell keresnem, ami legalább így viselkedik a levegőben. Ekkor jött a csere az AR7200BX-re.

Spektrum AR7200BX
A vezérlő annyiban különbözik a hagyományos BEASTX-től, hogy ebben már beépítésre került egy dupla antennás Spektrum vevő is amivel, sok-sok helyet és súlyt spórolhatunk meg a helikopterünkön. Szóval meg lett az új fbl, beépítettem, a felprogramozása kb. olyan egyszerű mint egy autós szabályzónak, menüpontokon csak végig kattogtatsz és a kellő színt beállítod a leden és már készen is vagy. Felemeltem a gépet és láss csodát, nagyon stabilan állt és végre olyan kecsesen, "folyékonyan" mozgott a gép, ahogy én akartam. Bátran ajánlom ezt a vezérlőt bárkinek, tényleg remekül használható és az ára is egyre jobb, itthon is lehet kapni a használt piacon.

A harmadik részben szó lesz röviden a DFC rotor fejekről is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése