ALIGN T-Rex 700 E DFC
Szóval vizsgáljuk meg miből is áll egy DFC rotor szerkezet. Az összetevőket nézve, még az FBL fejnél is kevesebb alkatrész került bele. Az imbolygót és a lapátbefogókat mindössze a DFC kar köti összi és semmi egyéb kapcsolat nincs a rotorfej és az imbolygó között. Jogosan tehetjük fel a kérdést, ebben az esetben mi gátolja az imbolygó elfordulását, hiszen nincsen rögzítő kar sem??? Ha jobban megnézzük a DFC kar csatlakozását a lapátbefogónál, akkor jól lehet látni, hogy a kár itt már nem egy gömbfejre csatlakozik hanem egy csavarral van rögzítve a befogó szárához. A kar így csak mereven a csavar körül tud mozogni, ezzel gátolva, hogy az imbolygó ide-oda lötyögjön. A DFC imbolygó is eltér a hagyományostól, mivel ezen a gömbfejek 90 fokkal elfordítva állnak a hagyományoshoz képest. A képeken lentebb egy dfc fej és egy hozzá való imbolygó látható.
A DFC másik nagy különbsége illetve újítása az FBL-hez képest, hogy rövidebb főtengelyt kaptak ezek a gépek, így a rotor síkja közelebb esik a gép tömegközéppontjához, ezáltal mozgékonyabb lesz a gép. Maga a DFC elnevezés is azt rövidíti: Direct Flight Control, vagyis direkt repülés vezérlés.
Mivel személyes tapasztalatom nem volt még DFC fejjel ezért leírom ide Marosi Tamás hozzászólását melyben elég érthető miért is térnek vissza a sima FBL fejekhez,
"A nagy hátránya hogy a kialakítása révén a geometria torzulása extrém esetekben.Röviden ugye a damperben mozog a kereszt tengely terhelésre, kereszt tengely forgáspontjának a rotorközép közepénél kéne lennie. Na a DFC merev linkje miatt, fixen csatlakozik a befogóhoz, ezért a forgáspont elmegy le az imbolygó gömbjére, ezért tud torzulni a fej." - Marosi Tamás
A videó is jól szemlélteti miről is lenne itt szó.
Ha már szó volt a FB vs. FBL vs. DFC dilemmáról akkor a következő szótár bejegyzés is nagyon hasznos lehet. Kardán vagy szíj farokhajtás, melyik miért jó, melyik a jobb?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése