2017. február 1., szerda

HardCore 3D szöcske avagy BLADE 180CFX (2.rész)

Igyekeztem bemutatni rendesen tetőtől-talpig a Blade 180 CFX felépítését. Most jöjjön az elektronika, lássuk mitől is olyan Hardcore ez a kis gép. A mai napig ebben a méretben szerintem a legerősebb gép, egy kategóriával feljebb már csak a "BEAST" fantázianévre hallgató gép van, rendes nevén Blade 270 CFX, mely a 250-es és 300-as kategória közti átmenetet képviseli és 6 cellával dorombol. De lássuk milyen alkatrészek repítik a Blade 180 CFX-et...
Az anyagok összetételét vizsgálva, nem lehet egy szavunk sem, hiszen erős karbonváz és erős acél elemek tartják a gépben a hatalmas teljesítményt. Szeretném most kicsit részletesebben leírni a tapasztalataimat az elektronikai alkatrészekkel kapcsolatban.

A hajtás szíve a motor. Ebben a helikopterben egy gyári Blade motor van ami 5800kv-ra képes illetve 3 cellás akkumulátorral hajtható meg. A motornál amit érdemes még kifejezetten megemlíteni, az a pinion és az élettartam. Az enyémben közel 300 start van de hibátlanul teszi a dolgát. A gyári pinion a motorra ragasztva van melyet speciális mini pinion lehúzóval tudunk csak eltávolítani és az új piniont szintén csapágyrögzítővel érdemes a tengelyre ragasztani. Nálam a pinion csere kb 260. start után következett be, én elég kopottnak véltem, lehet ment volna mág 50-100 startot is akár, én így láttam jónak. A főfogaskerékkel még teljesen hibátlanul futott együtt. A motor gyári pinionja 10 fogas, nagyobbat nem érdemes rá tenni, ezzel is akár 5000 ford./perc (fejsebesség) érhető el.

A következő a szabályzó, ami ebben a típusban egy Castle Talon 15A. Azt hiszem a Castle szabályzókat senkinek nem kell bemutatnom - de ezt a modatot én sem szerettem kezdő koromban - , egy nagyon eltalált darab kezeli a 180 CFX-ben a motort. Természetesen governorral, nagyon jól tartja a beállított fix fordulatot, nálam sosem melegedett nagyon, jól van kalibrálva ehhez a rendszerhez. CC linkkel programozható könnyedén számítógépről, illetve frissíthető a firmware amennyiben ez szükséges. Észrevételem a szabályzóval kapcsolatban csak annyi lenne, hogy a csatlakozók forrasztásait érdemes 50-100 start után megvizsgálni, nálam megesett egyszer, hogy az egyik csatlakozónál a motor kábele megtört és elment az egyik fázis. Szerencsém volt mivel ez pont a felpörgetés során derült ki :)


A harmadik részegység a repülésvezérlő FBL egység, nevezetesen AR6335.
Blade heli lévén az fbl rendszerbe természetesen integrálásra kerül egy Spektrum vevő így természetesen a gép BNF tehát bármilyen 6 csatornás Spektrum távval használható. Amennyiben telemetriás rádióval használjuk, akkor van rá mód, hogy a PID-eket is beállíthassuk könnyedén. Telemtria nélkül is megoldható, kicsit körülményesebb. Az fbl rendszer így nagyon jól személyre szabható mindenki megtalálja a legjobb beállítást, ez elég nagy újítás volt a mikrohelik piacán. Eddig ezek az integrált mikro fbl rendszerek nem voltak ilyen részletesen beállíthatók. Személyes tapasztalataim alapján egy elég stabil könnyen kezelhető vezérlőnek ismertem meg, nekem nem volt még vele semmi problémám. Természetesen kiadtak ebből is "tuning" változatot ami a mikro Brain illetve a mikro Ikon neveket viseli, én nem éreztem szükségét a cserének, komolyabb felhasználók esetleg érezhetik a különbséget. Alapvetően mindenre elég lehet a gyári fbl rendszer.

A következő egység illetve egységek a szervók. Az egyik legfontosabb egységei a gépnek, hiszen a rossz minőségű szervók nem teszik lehetővé a gép precíz irányítását. A Blade 180 CFX-be a Spektrum legújabb Nanolite szervói kerültek a H2060-as ultra mikro szervók, amik a ciklikus és kollektív irányításért felelősek. A gyári szervók sajnos elég silány minőségű műanyag fogaskerekekkel kerülnek fel a gépre melyek nem igazán tolerálják az eséseket. A legfontosabb tuning kit a fémfogaskerék szett a szervókhoz. Számos gyártó kínál komplett ciklikus készleteket közel azonos áron, tapasztalatok szerint bármelyik jó lehet, csak ne a gyári műanyag legyen benne.
A fogaskerék csere után nyugodtak lehetünk, hogy szervóink (esések számától azért erősen függ) sok-sok starton keresztül bírni fogják a kiképzést. Nekem közel 300 startot bírtak, mondjuk már nem gyakorlós gépem volt a 180, de azért estem vele szép számmal.
Alternatív megoldás lehet a gyári szervók helyett a BlueArrow mikro szervója a D03013-as melyben csak papíron vannak fémfogaskerekek, hiszen csak a szervókar kereke a fém, viszont cserébe tökéletesen illeszkedik a Spektrum szervó helyére a vázon, és a tuning fémfogaskerekek is használhatók vele. Paramétereiben elég jó kis szervó, árban pedig a legjobb mert a 3 darab kerül annyiba mint egy Spektrum. Még annyi, hogy a BlueArrow szervókban manuálisan (forrasztással) kell irányt váltani mert a gyári beállítása sajnos ellentétes, így két darabban is meg kell fordítanunk a polaritást. Ebben tudok bárkinek segíteni illetve számtalan videó is van fent a youtube-on.


Talán nem is véletlen de legvégére hagytam az igazi "fekete levest", ami nem más mint a farokszervó. Sajnos az egyik leggyengébb dolog ebben a jól felépített rendszerben, ez az ami a leghamarabb adja meg magát, nekem a legtöbbször nagy szerencsém volt ugyanis soha nem a levegőben adta fel a küzdelmet. A gép méretéhez képest nem mondanám elenyészőnek a farokszervó árát ami legalább 20$-ra is kirúg, és ehhez az árhoz képes nem érezhetjük, hogy igazán minőséget kaptunk. Nem találkoztam olyannal aki ne cserélte volna le legalább egyszer a farokszervó. Én a közel 300 start alatt 3 darabot fogyasztottam el, sajnos alternatív nem volt rá elég sokáig, nem is érdemes hasonló méretű szervókkal próbálkozni mert nem fog menni. Sajnos alternatíva nincs ami bevált volna jobban, a gyárit kell megvenni és remélni, hogy tovább bírja majd mint ami benne volt. A teljesítményável egyébként nincs baj, kellően nyomatékos és elég gyors a szervó a géphez.
Igazából ennyit szerettem volna leírni a Blade 180 Cfx elektronika kapcsán, nagyon jó gép mindent összevetve, vannak hibák melyekkel együtt lehet élni, és cserébe egy nagyon könnyen szerelhető, igazán erős 3D gépszöcskét kapunk mellyel igazán nagy élmény lesz a repülés.

Az egyik kedvenc gépem...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése