2016. június 1., szerda

Zsák utca... :( (2. rész)

Szóval akkor pár szóban leírom milyen elektronikát sikerült bele pakolásznom ebbe a viharverte, eső áztatta CopterX-be. Sokan vallják úgy. hogy a profi elektronika a lényege a helikopternek... Szerintem, ha pontatlan a mechanika akkor hiába a drága szervó, lötyögni fog! A motort és a gyro-t a vázzal együtt vettem, kaptam, mondjuk gyanús volt ilyen olcsón az egész, de tényleg úgy voltam vele, ha másra nem is lesz jó, legalább megtanulom az egésznek a felépítését, mechanikai működését. Nem volt nehéz tanulni mivel nagyon érdekelt az egész, néha képes voltam órákon át, akár késő éjszakáig olvasgatni az interneten.
Az elektronika következő módon épült fel.

Ciklikus szervók
A jó öreg bevált HXT500-as kis műanyag szervó, ha lowcost akkor ez a tökéletes megoldás... Persze, ha a működését nézzük akkor már nem éppen a legjobb választás. A gyári leírása szerint elég gyors bár szerintem ezt soha senki nem mérte még le. A nyomaték az szerintem elég kevéske egy 450-es helikopterhez, mert csak 0,6 Kg inkább 1,8-2,5 Kg körüli kellene. Ami viszont igazán ront a vezérlésen az a szervónak a felbontása, sajnos túl kicsi azaz nem tudja elég pontosan visszaadni a rádión a kar mozgatását.

Farok szervó
A gyro után az egyik legfontosabb része a helikoptereknek. Mindenki azt mondja ezzel nem szabad spórolni, ez mindig legyen a legjobb, na jó nem kell a 30.000 Ft-os MKS. Megteszi egy használt Futaba S9257 is 10.000 Ft-ért. Én nem értem be ezzel, nehogy már ennyiért vegyek a farkára egy darab szervót amikor a  3db ciklikus volt 3000 Ft... 
Addig bújtam a fórumot amíg rátaláltam a hozzám illő igazi klón szervóra, GoTECK 9257. Ez a Futaba S9257 klónja egy az egyben, papíron teljesen ugyanazokkal a paraméterekkel, az megint más kérdés, hogy vajon tudja is produkálni azokat a paramétereket? Újonnan volt kb. 3000 Ft.

A szervókkal meg is voltam, a lényeg, hogy mind teljesen új volt és ennél olcsóbban már nem igazán lehetett volna kihozni csak akkor ha a farkára is teszek egy HXT500-at :D

Szabályzó vagy ESC
Használtan jutottam hozzá ehhez szabályzóhoz. Sokat olvastam róla a fórumon és ajánlották kezdőknek illetve haladó pilótáknak is. Nem volt más mint a TowerPro H40A. Inkább jobb lett volna ez repcsibe mivel sok funkció nem kell a helis szabikba de a lassú felpörgetés az alap lenne. Természetesen a funkció benne volt csak sajnos nem elég lassan pörgette fel a motort ezért nem igazán lehetett használni. Kezdőként nem is igazán tudtam volna megmondani, hogy ez mitől jó vagy rossz szabályzó. Pörgette a motort nekem jó volt. Ahogy tanulod a hobbit úgy alakulnak ki benned az igények majd a minőségibb alkatrészekre, gépekre.

Motor
A motort kaptam a vázhoz, örülten is neki nagyon mivel legalább ennyivel is kevesebbet kell majd vennem hozzá. Azt nem mondták, hogy ezt a motort nyugodtan akasszam ki otthon a falra mert másra nem lesz jó úgy sem. Sajnos a tengelye annyira meg volt görbülve, hogy nem igazán volt megbízható az üzemeltetése, ekkor jött a teljesen új, friss Turnigy motor, pontos típusra nem emlékszem ha jól tudom 3550kv volt.



Gyro

A legvégére hagytam a legjobbat, ez az az alkatrész ami miatt a legtöbbet kell olvasnod, tanulnod és keresgélned az internetem. Egy jó gyro sok bosszúságot és vívódást megspórol neked, erre én elkezdtem egy HK 401-es gyroval ami mondjuk szintén a Futaba GY401-nek a klónja de sajnos ez a klón még köszönő viszonyban sincs az eredeti termékkel. Ezt szintén kaptam a vázhoz a motor után nem is értem miért gondoltam én, hogy ez majd jó lesz...


Szóval meg volt a belevaló, lehetett megkezdeni az építést, azután a beállítást és így tovább.

5 megjegyzés:

  1. A farok szervó azt nem rossz ;)

    VálaszTörlés
  2. Na kb hasonló cuccokkal kezdtem, inkább kevesebb mint több sikerrel. Most már csak a bevált "minőségi" cuccokra vagyok hajlandó pénzt áldozni. Emlékszem a lelkesedésre meg a szopórollerre, de amikor sikerült leugrani róla, na az volt a mérföldkő, amikor azt mondtam, jahh hogy ezt mondták, hogy ilyen is lehet a helikopter modellezés, nem csak kínlódás.....

    VálaszTörlés
  3. Szia Tamás!

    A harmadik részből ki fog derülni, hogy én milyen utat jártam be a géppel. Annyit azért elárulok, élménynek nem volt utolsó :)

    VálaszTörlés
  4. Ciklikusra azért elég kevés az a szervó szerintem :)
    Én ezeket használom nagy megelégedéssel: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8303__Hextronik_MG_14_14g_2_6kg_0_11sec_Digital_Aircraft_Servo.html
    Farokra meg ezt:
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__36319__Turnigy_8482_TGY_306G_Ultra_Fast_High_Torque_DS_MG_Alloy_Cased_Servo_3kg_0_06sec_EU_Warehouse_.html
    Nagyon meg vagyok elégedve mindkettővel. Sokkal drágább márkás szervók jól sikerült klónjai.
    Girónál szerintem felesleges a G401 és klónjaihoz ragaszkodni. Bár az eredetit tényleg jól megcsinálták, pénzt nem adnék érte, mert elavult vackok. Sokkal modernebb szenzorokat használnak már a legolcsóbb kínai giróban is, amik alapból jobbak, mint a 401 nekifutásból. Még azt is megteheted, hogy veszel egy kínai FBL vezérlőt (mert szimpla girót szerintem már nem gyárt senki), és csak a farok szervót kötöd rá, amíg át nem nyergelsz FBL-re, amit érdemes szerintem. (fenti szervókat FBL-re használom)

    De ha használod (csak hogy nálad legyen nem adom oda), akkor ingyé megkapod az én régi HiTech girómat.

    VálaszTörlés
  5. ESC-re egy YEP40-est használok. HK-s ez is, de szintén egy nagyon jó fajta szabályzó klónja. Olyan lassú felpörgetést is tud, hogy közben elmehetek kávézni :) és a Govenorja is kellemes.
    Ha viszont a szabályzód nem tudja, akkor kézzel is felpörgetheted. Be kell állítani egy olyan repülési módot, amikor a gázgörbe 50% kar állásig növekszik, és csak utána stabil. Aztán ha felpörgetted, akkor mehet a másik repülési módra a V görbe.

    VálaszTörlés